بزرگترین فروشگاه آنلاین تجهیزات و ابزارآلات صنعتی، برق، اتوماسیون و لوازم خانگی
راهنمای خرید انواع الکتروموتور

راهنمای خرید انواع الکتروموتور

نویسنده : 08خرداد1401

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقيقه

روش انتخاب الکتروموتور مناسب

ا

راهنمایی برای خرید مناسب ودرست یک الکترو موتور نیاز به اطلاعات فنی و دقیق دارد . چرا که در صورت اشتباه در انتخاب الکترو موتور شما با اطلاف هزینه و وقت مواجه خواهید شد . پس قبل اقدام به انتخاب و خرید الکتروموتور به شما صمیمانه پیشنهاد می کنیم ،  بهتر این مقاله را با دقت بخوانید .

الکترو موتور بنا به تعریف کلی یک وسیله الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مککانیکی تبدیل می کند . این تبدیل در واقع به شکل حرکت مکانیکی دورانی است . از این رو الکترو موتور یا موتور الکتریکی دارای یک بخش ثابت با استاتور و یک بخش دوار یا روتور می باشد . الکترو موتورها با کاربرد زیادی که در راه اندازی بار مختلف چه خانگی و چه صنعتی دارند . یکی از دستگاه اصلی در توسعه اقتصادی و صنعتی بشمار می آیند . الکترو موتورها برای راه اندازی پمپ های آب  ، هواکش ها ، نوار نقاله و ... مورد استفاده دارد . از این الکترو موتور را قلب صنعت نام گذاشته اند .

الکتروموتورها را می توان به دو گروه اصلی تقسیم بندی نمود :

  • الکتروموتور های AC
  • الکترو موتورهای DC

الکترو موتورهای AC

الکتروموتور های AC به الکترو موتورهایی گفته می شود که توسط جریان متناوب یا همان برق شبکه انرژی الکتریکی تغذیه شده ، راه اندازی و بهره برداری می شوند . این گروه از الکترو موتورهای دارای انواع مختلف و متنوع هستند که بسته به نوع استفاده و شرایط بهره برداری می توان از آنها استفاده نمود .

 

از الکتروموتور های   AC  که بیشتر مورد استفاده دارند الکتروموتورهای روتور قفسه ای هستند این الکترو موتورها دبه دلیل سادگی ساختمان ، استحکام بالا ، استهلاک پایین و سبک بودن بسیار مورد استقابل قرار گرفته اند .

این الکترو موتورها در گروه آسنکرون (الکترو موتور هایی که دور آنها ثابت نیست با توجه به میزان گشتاور بار و مقاومت بار متصل به شقفت خروجی) دور آنها کم یا زیاد می شود.  

در انتخاب الکترو موتور شما در ابتدا نوع تغذیه اعمال شده به الکترو موتور را باید مشخص کنید. اکترو موتور AC  یا DC

سایبر مشخصات مهم در انتخاب الکترو موتور AC شامل موارد زیر است :

  1. تک فاز یا سه فاز بودن الکترو موتور
  2. فرکانس نامی
  3. توان مکانیکی خروجی الکترو موتور بر حسب کیلو وات KW یا اسب بخار HP
  4. ولتاژ کاری الکترو موتور بر حسب ولت ( که با توجه به شبکه برق این مقدار مشخص می شود)
  5. تعداد دور الکتروموتور در دقیقه که با واحد دور بر دقیقه  rpm مشخص می شود .
  6. روش نصب یا شکل استقرار که بر اساس استاندارد های مشخص برای الکترو موتور ها تعیین می شود
  7. درجه حفاظت یا  IP   این مشخصه شرایط محیطی محل نصب و بهره برداری از الکتروموتور را تعیین می کند .
  8. اندازه بدنه یا سایز فریم
  9. ضد انفجار بودن الکترو موتور
  10. رده عایقی یا کلاس عایقی الکترو موتور
  11. راندمان  EFFICIENCY  الکترو موتور
  12. جنس بدنه
  13. رژیم کاری  DUTY SERVICE   
  14. امکانات یا ویزگی های خاص نظیر داشت ترمز مکانیکی ، شفت انکودر ، تاکوژنراتور و ....

 

 

بیشتر بدانید:


الکترو موتور تک یا سه فاز

الکتروموتور های AC به دو نوع تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند تنوع در الکترو موتورهای تک فاز بیشتر سه فاز است .

در صنعت بیشتر از الکتروموتورهای سه فاز استفاده می شود . چرا که راندمان الکتروموتورهای تک فاز بسایر کمتر از الکترو موتورهای سه فاز است . الکترو موتورهای تک فاز رامی توان تا ماکزیمم توان 3KW  یا  4HP در بازار تهیه نمود .

فرکانس نامی

الکترو موتور برای دو عدد فرکانس نامی مشخص 50Hz و 60Hz ساخته و در بازار وجود دارند . نکته مهم در مورد فرکانس نامی این است که موتور با فرکانس نامی 60Hz اگر در فرکانس 50Hz مورد استفاده قرار گیرد حدودا 10 تا 15 درصد از تئان خروجی خود را از دست می دهد . به عنوان مثال موتور  10KW با فرکانس نامی 60Hz اگر در فرکانس 50Hz مورد استفاده قرار گیرد توان تحویلی به بار آن 8.5 تا 9 کیلو وات خواهد بود. از طرفی توجه داشته باشید که نمی توان موتور با فرکانس نامی 50Hz را در شبکه برق 60Hz مورد استفاده قرار داد .

توان مکانیکی خروجی الکترو موتور

توان خروجی یک الکترو موتور بر حسب کیلو وات KW یا اسب بخار HP بیان می شود . این توان همان توان مکانیکی الکترو است که بر حسب دور و گشتاور بیان می شود . قدرت × سرعت = توان انرژی مکانیکی این توان برای موتور با گردش دورانی شفت عبارت است . (نیوتون متر)قدرت دورانی ×  (رادیان بر ثانیه)سرعت دورانی = توان انرژی مکانیکی دورانی(وات) که رابطه آنP=w.M که در این رابطه

توان مکانیکی P=

سرعت زاویه W=

گشتاور دورانی M=  

توان مکانیکی الکترو موتورها بر اساس استاندارد تعیین و تولید کنندگان الکتروموتور بر همین اساس رنج تولید خود را تعیین می کنند


سایر مقالات مرتبط:


در جدول زیر این مقادیر بر حسب اسب بخار و کیلو وات مشاهده می کنید.

جدول مقادیر استاندارد توان خروجی الکتروموتور های AC

جدول مقادیر استاندارد توان خروجی الکتروموتور های AC

ولتاژ کاری الکترو موتور

ولتاژ کاری یک الکترو موتور با توجه به تک فاز یا سه فاز بودن آن همچنین نحوه اتصال موتور به تغذیه مشخص می شود بر  این اساس در موتور های تک فاز یک ولتاژ قید می شود که همان ولتاژ کاری موتور است . در اینجا لازم توضیح است که اگر الکترو موتوری به کونه ای طراحی و تولید شده باشد که بتئاند با چند ولتاژ کارکند در این صورت بایستی نقشه یا شماره ترمینال های اتصال اتلکترو موتور برای ولتاژهای مختلف همراه الگترو موتور به مصرفرکننده ارائه گردد .

در موتور های سه فاز با توجه به شکل اتصال می توانند به ولتاژ های مختلف متصل شوند در این حالت شما با دو نوع اتصالذروبرو خواهید اتصال ستاره که با Y نشان داده می شود و دیگری اتصال مثلث که با نشان داده می شود . در این حالت مقدار ولتناژ بین دو فاز در نظر گرفته می شود . در زمان اتصال الکترو موتور سه فاز به تغذیه باید به شکل اتصال موتور (ستاره یا مثلث ) توجه شود.

 

تعداد دور الکتروموتور

تعداد دور الکترو موتور AC با فرکانس شبکه تغذیه کننده موتور رابطه دارد به این ترتیب که با کاهش یا افزایش فرکانس تغذیه موتور AC می توان دور آن کم یا زیاد کرد . تعداد دور هر موتور ACبر روی پلاک مشخصات قید شده است . این دور برحسب دور بر دقیقه مشخص شده که با rpm نشان داده می شود. در زماتن انتخاب الکترو موتور بایستی به دور یا سرعت دوران توجه نمود .

همیشه توجه داشته باشید که تعداد نامی موتور در حالت بار کامل و اتصال شفت الکترو موتور به بار تعیین می شود .

روش نصب یا شکل استقرار الکتروموتور  

الکترو موتورها به صورت کلی از سه محل بر روی محل استقرار خود نصب می شوند یا سه محل عهبارت است از

  • بر رروی پایه که برروی بدنه موتور قرار دارد .
  • بر روی فلنج بزرگ که معمولا از قطر بدنه موتور بزرگتر است .
  • برروی فلنج  کوچک که داخل بنه در بخش براکت یا درپوش جلویی الکترو موتور وجود دارد .

از این روی با توجه به استاندارد های IEC و NEMA روش های نصب به صورت یک سری که استاندارد شده است که این کدها بر روی پلاک مشخصات الکترو قید می شود .

نحوه استرار الکترموتور

درجه حفاظت یا  IP   

الکترو موتور بسته به شرایط محیط محل نصب بایستی دارای پوشش یا حفاظت هایی باشد که   در برابر نفوذ عوامل خارجی مانند رطوبت و گرد غبارخفاظت لازم را داشته باشد . برای تعیین و استاندارد سازی این مشخصات استاندارد تحت عنوان Index Protection ایجاد شده است که به اختصار به آن IP گفته می شود. IP در واقع میزان حفاظت الکتروموتور در برابرنفوذ دو عامل رطوبت(آب) و گرد و غبار را تعریف کند که به آن دره حفاظتی IP نیز می گویند. در این روش تعیین حفاظت بعد حرف IP یک عدد دو رقمی قرار می گیرد که از سمت چپ رقم اول مربوط به حفاظت در برابر نفوذ گرد و غبار و رقم دوم حفاظت در بابر نفوذ آب را مشخص می کند . اعداد و مفهوم آنها در جدول زیر آورده شده است .

ip code

جدول کدهای IP

اندازه بدنه یا سایز فریم

اندازه بدنه یا سایزفریم الکترو موتور بستگی مستقیم به توان الکترو موتور دارد به این ترتب که با افزایش تاون اندازه بدنه یا سایز فریم الکترو موتور بزرگ خواهد شد . بر اساس استاندارد IEC60034 اندازه و ابعاد موتورها تولید شده توسط تولید کنندگان با توجه به توان آنها دبایستی در قالب ها و ابعاد تعیین شده توسط این استاندارد باشد . مهمترین اندازه یک موتور در واقع ارتفاع مرکز شفت نبت به پایه استقارار الکترو موتور است که در شکل زیر با حرف H نمایش داده شده است که این عدد بر حسب میلیمتر سایز فریم موتور را مشخص می کند .

FRAME SIZE

جدول ابعاد و سایز فریم موتور ها در شکل زیر آورده شده است

FRAME SIZE TABLE

ضد انفجار بودن الکترو موتور

ضد انفجار یا مناسب بودن الکترو موتور برای استفاده در محیط هایی که دارای خطر حریق و انفجار هستند یک مشخصه مهم در انتخاب الکترو موتور برای این گونه محیط ها است . در واقع محیط هایی مانند سایت های نفت و گاز ، پتروشیمی ها ، کارخانجات ریسندگی و بافندگی ، کارخانه های تولید پودرهای عالی ، شکر ، جایگاههای عرضه سوخت و مواد نفتی جزء مکانهایی هستند که در آنها خطر بروز حریق و انفجار وجود دارد از اینرو الکترو موتور هایی  که در این مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند بایستی برای این مکانها طراحی و ساخته شوند . این مکان ها به اختصار مناطق خطر Hazardous area گفته می شود .بر روی تجهیزات و الکترو موتورهای قابل استفاده در مناطق خطر که به ضد انفجار نیز معروف هستند علامت به شکل زیر نصب می شود که نشان دهنده این است که می توان این تجهیز را برای این مناطق مورد استفاده قرار داد .

EX SIGN

 

 

رده عایقی یا کلاس عایقی الکترو موتور

در ساختار الکترو موتور برای عایق کردن مدار حامل جریان الکتریکی از سایر بخش الکتروموتور از مواد عایق جریان الکتریکی استفاده می شود . این عایق ها عموما از نوع عایق های جامد هستد که برروی سیم ها کلاف های سیم پیچ شده و بین کلاف ها باهم و کلاف با شیار هسته استاتور قرار می گیرند .  

STATOR

در بسیاری از مواد عایق مورد استفاده در عایکاری الکترو موتورها از مواد عالی یا رزین های عالی استفاده شده است .

هر یک از این مواد تا درجه حرارت مشخص می توانند خواص فیزیکی ،شیمیایی و یا الکتریکی خود را حفظ کنند که به آن ماکزیمم درجه حرارت قابل تحمل می گویند . استاندارد NEMA و ASTM این مواد را در گروه هایی رده بندی نموده است. تا تولید کننگان الکترو موتور با استفاد ه از این رده بندی اطلاعات مربوط به عایق مورد استفاده در الکترو موتور را برای مصرف کنندگان بر روی پلاک مشخصات الکترو موتور مشخص نمایند. این مشخصه که تعدادی حروف تعیین می شود به عنوان رده عایقی یا کلاس عایق شناخته می شود . در زیر جدول رده عایق آورده شده است .

INSULATTION TABLE

رده عایقی مورد استفاده در بیشتر الکترو موتورها از نوع رده  است .

راندمان  EFFICIENCY  الکترو موتور

در انتخاب الکترو موتور مسئله راندمان خصوصا در کاربردهای صنعتی بسیار داری اهمیت است .  چرا که در بهره برداری در یک دوره طولانی هیزنه تلفات ممکن است از هزینه خود الکترو موتور بیشترباشد بر اساس استاندارد IEC  راندمان الکترو وتور ها براساس جدول زیر بیان می شود . توسیه این است که اگر الکترو موتور زمان کار طولانی در شیف های پیوسته دارد از نوع راندمان بالا انتخاب و استفاده نمایید .

IE CHART

جنس بدنه الکترو موتور

بدنه الکترو موتورها ممولا از جنس آلومینیوم تزرق شده یا فولاد ریختگری و یا چدن ریخکری ساخته می شود .

در مواردی که وزن الکترو موتور باید کم باشد بهتر از بدنه آلومینیومی استفاده کنید. در مواردی که بدنه با تنش های شدید مکانیکی و ضربه مواجه است بهتر از بدنه فولاد ریختگری انتخاب الکترو صورت گیرد . در محیطهای مرطوب با خوردگی بالا بدنه چدن ریختگری پیشنهاد می شود .

لازم ذکر است در موارد خاص ممکن است بدنه الکتروموتور مواد دیگری نظیر استیل ضد زنگ یا آلیاژهای فولاد نیز ساخته شود . که بیشتر برای کاربردهایی ویژه از آنها استفاده می شود .

رژیم کاری  DUTY SERVICE   

رژیم کاری الکترو موتور در عمل نشان دهدنه چگونگی بهره برداری از این الکترو موتور ار مشخص می کند . توجه به شکل و زمان بندی بهره برداری از الکتروموتور رزیم کاری الکترو موتور را تعیین می کند . بهتر است زمان بنذی زیر بار قرار گرفتن الکترو موتور ار قبل اقدام به انتخب و خرید الکترو موتور بررسی کرده سپس اقدام به انتخاب و خرید نمایید . رزیم کاری شامل 10 رزیم است که با حروف S1  تا S10  مشخص می شود . در زیر جدول خلاصه رژیم کاری S1تا S8 اورده شده است .

DUTY SERVICE

امکانات یا ویزگی های خاص

در انتخاب یک الکتروموتور ممکن است یک سری ویزگی های خاص نظیر امکان دریافت و ثبت سرعت موتور ، امکان دریافت موقیت مکانی روتور و شفت موتور ، حرارت سیم پیچ ها ، حرارت بلبرینگ ها ، میزان ارتعاش و ... وجود داشته داشته باشد. در هنگام انتخاب موتور در صورت نیاز این ویژگی ها نیز باید در نظر گرفته شود.

 

 

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا