درجه حفاظتی یا IP  مفهوم IP چیست؟

درجه حفاظتی یا IP مفهوم IP چیست؟

نویسنده : 31اردیبهشت1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

براین اساس برای کلیه لوازم برقی و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی آزمون های استانداردی طراحی می شود تا بتوان نوع و شکل استفاده تجهیزات الکتریکی را برای محیط های مختلف را تعیین و از آنها بتوان برای آن محیط ها استفاده نمود.

برای تعیین درجه حفاظت تجهیزات از یک کد بین المللی به نام (IP Ingress Protection ) یا (international protection marking) استفاده می شود. این کد مشخص کننده این است که دستگاه یا تجهیز الکتریکی در چگونه شرایط محیطی می توان مورد بهره برداری قرار داد. یک کد IP دارای دو رقم است بعلاوه حروف IP.

نمایش کد درجه حفاظتی یا IP چگونه است؟

حروف IP در تمامی درجه حفاظتی یا IP مشترک است. مشخص کننده این موضوع است که دو رقم بعد از جهت نمایش میزان یا رده حفاظت بدنه دستگاه یا تجهیز الکتریکی در برابر نفوذ مایعات ( آب) و اجسام جامد خارجی و امکان یا شکل تماس کاربر یا بهره بردار است.

از سمت چپ رقم اول: از سمت چپ بعد از حروف IP رده حفاظت را در برابر نفوذ جامدات نشان می دهد. این عدد از کد از ۰ شروع شده و به ۶ ختم می شود. جدول زیر مفهوم هر کد را نشان می دهد.

درجه حفاظتی یا IP

از سمت چپ رقم دوم: از سمت چپ بعد از حروف IP و رقم اول رده حفاظت نفوذ مایعات (آب) را نشان می دهد. این عدد از کد از ۰ شروع شده وبه عدد ۸ ختم می شود. جدول زیر مفهوم هر کد را نشان می دهد.

درجه حفاظتی یا IP

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا