انواع چکش

انواع چکش

نویسنده : 25فروردین1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

چکش ها رایج ترین ابزار در استفاده خانگی و عمومی و صنعتی هستند. برای کاربردهایی مانند خراشیدن یا لایه برداری، کوبیدن میخ، قطعه کردن، پرداخت کاری، فرم دادن فلزات با چکش کاری، سوراخکاری با دست، پرچکاری، خم کاری و پرداخت های نرم چکش یکی از ابزارات مهم است. از چکش ها برای عملیات مختلفی در کارگاه استفاده می شود مانند تغیر شکل در فلزات خرد کردن باری، اعمال ضربه برای خارج کردن قطعات از محل خود (خارج کردن شفت از محل یاتاقان) یا بریدن با کمک قلم  تیز بر، کوبیدن میخ و هرنوع وارد کردن ضربه ای استفاده می شود. چکش های فولادی با وزن کمتر از یک کیلوگرم را چکش دستی، چکشهای یک تا دو کیلوگرم را چکش آهنگری و چکش هایی باوزن بیش از دو کیلوگرم را  پتک میگویند.

چکش میخ کش:

 دارای یک سر فولادی و یک دسته از جنس چوب، فولاد یا فایبرگلاس (نگاه کنید به شکل  زیر). سر از چکش برای کوبیدن میخ ها و گوه ها استفاده می شود. پنجه برای کشیدن میخ از قطعه کار استفاده می شود. بخش پیشانی چکش می تواند صاف یا گرد باشد.

 

چکش سر کروی:

 چکشی است که برای فلزکاری استفاده می شود. این چکش در سر فولادی خود دارای دو پیشانی است یکی به صورت مسطح و دیگری کروی شکل برای گرد کردن (peening) فلز مورد استفاده است. این چکش معمولا برای کار با  قلم یا سنبه (که بعدا توضیح داده می شود) استفاده می شود. بسیاری از چکش های کروی با وزن سر فولادی آنها دسته بندی (از 6 اونس تا 2.5 پوند) طبقه بندی می شوند.

قبل از شروع کار با چکش سر چکش را با چشم برای وجود تراشه و پلیسه و یا ترک در دسته چکش ها بررسی نمائید. چک کنید که دسته به طور امن و محکم در سر چکش قرار داشته باشد. به شکل مرتب پیشانی چکش را تمیز کنید. از ضربه زدن به کناره سر چکش اجتناب کنید. هرگز از چکش با سر آسیب دیده استفاده نکنید. هرگز با دو سر چکش ها را به هم ضربه  نزنید.

 

خرید انواع چکش

 

پتک یا چکش سنگین:

یک چکش سنگین یا پتک تخریب ابزاری است که برای سست کردن و شکستن بتن یا مواد سخت دیگر استفاده می شود. سر آن از فولاد با کربن مناسب ساخته شده است و می تواند تا 20 پوند وزن داشته باشد. بسته به شغل، نوع استفاده یک پتک می تواند یک دسته بلند یا کوتاه داشته باشد.

موارد ایمنی :

هنگام استفاده از یک چکش سنگین یا پتک همیشه از لوازم ایمنی فردی (عینک ایمنی و دستکش) مناسب استفاده نمائید. همیشه قبل از شروع کار دسته پتک را به با دقت بررسی نمائید تا شکستگی یا ترک نداشته باشد. برای دسته های خراب، شکسته یا ترک بررسی کنید هرگونه چربی یا روغن از سطح دسته و پیشانی پتک تمیز کنید. دست ها را از جسمی که در حال ضربه زدن به آن هستید دور نگه دارید

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا