پمپ های ضد اسید؛ پمپ های پلاستیکی و پمپ پلی پروپیلن

پمپ های ضد اسید؛ پمپ های پلاستیکی و پمپ پلی پروپیلن

نویسنده : 04مهر1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

در بین انواع پمپ آب، پمپ های ضد اسید به دلیل تنوع بسیار بالایی که سیالات شیمیایی از نظر خواص شیمیایی مانند اسیدی، بازی و خواص فیزیکی مانند درجه حرارت، میزان ساییدگی و غلظت دارند، دارای متنوع ترین نوع پمپ ها از نظر مواد اولیه تشکیل دهنده و ساختار فیزیکی و مکانیکی متفاوت هستند. پمپ آب صنعتی ضد اسید از نوع پمپ های گریز از مرکز می باشند که بیشترین مصرف را در صنایع گوناگون دارد.


عوامل موثر در انتخاب پمپ ضد اسید:

باید توجه داشته باشید که بیشتر سیال‌های شیمیایی را می توان بوسیله انواع مختلف پمپ ها جابجا نمود ولی در مقایسه با مایعی مانند آب، سیال های شیمیایی بسیار خورنده هستند مگر اینکه در تولید پمپ ها از ترکیباتی  استفاده گردد که در مقابل این خصوصیت مقاوم باشند. عواملی که روی انتخاب پمپ اثر مستقیم دارد شامل موارد زیر است.:

  • دمای مایع
  • فشار خروجی از پمپ
  • فاکتور بار پمپ
  • مواد جامدی که به صورت سوسپانسیون در محلول وجود دارد و خورنده است
  • رفتار الکتروشیمیایی سیال

معیار اصلی در انتخاب پمپ ضد اسیدی، طول عمر قطعات داخلی است و در مصارف غذایی و پزشکی عدم ایجاد رسوب در سیستم پمپ و همچنین عدم تغییر سیالی است که پمپاژ شده است.

 

پمپ های ضد اسید


قسمت های تشکیل دهنده در پمپ های ضد اسید:

  • محفظه
  • پروانه
  • شفت
  • یاتاقان
  • آب بند

و مواد تشکیل دهنده این پمپ ها شامل موارد زیر هستند:

  • پلی پروپیلن
  • پلی اتیلن
  • پی وی سی
  • تفلون
  • کاینار

محفظه و پروانه دو بخش مهم در پمپ هستند که هم از نظر خورندگی و هم از نظر فشارهای وارد شده بر آن باید دارای مقاومت خوبی باشند.


انواع ترکیبات پمپ های ضد اسید:

پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفوژی یکی از مهمترین پمپ ها در بحث پمپ های ضد اسیدی می باشد. یکی از مهمترین مسائل در پمپ های ضد اسید بحث ماده تشکیل دهنده آن است. به طور کلی پمپ های شیمیایی از نظر ماده تشکیل دهنده به دو دسته زیر تقسیم می شوند :

  • پمپ های ضد اسید فلزی فلزی: نوع فلزی پمپ های ضد اسید از فلزهایی مانند برنز، آهن، چدن، آلیاژهای فولاد، استلنس استیل های 304 و 316 و سوپر آلیاژها تشکیل شده است. به هنگام انتخاب پمپ باید دقت داشته باشد که چه نوع سیالی را می خواهید از آن عبور دهید به عنوان مثال برای سیالی مانند اسید سولفوریک می توان از پمپ های ضد اسید فلزی استفاده نمود. اگر پمپ برای آب دریا نیاز باشد، بهتر است از آلیاژهای برنز و استیل 316 استفاده شود.

  • پمپ های ضد اسید غیر فلزی: مهمترین پمپ های ضد اسید غیر فلزی را پمپ های پلیمری تشکل می دهند. بر حسب شرایط خاص خوردگی و سایش و حرارت، ممکن است از موادی مانند سرامیک، کربن و لاستیک نیز استفاده می شود. درصد بالایی از این موارد در پمپ پلیمری استفاده می شود. این پمپ از موادی مانندPP,PE,PVC,PVDF,PTFE : ساخته شده که به صورت تراشکاری یا به صورت تزریق تولید شوند.

مواد تشکیل دهنده پمپ های ضد اسید


برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع پمپ می توانید به مقاله آشنایی با انواع پمپ و نحوه کنترل آن مراجعه کنید.


طرز کار پمپ های ضد اسید چگونه است؟

در این پمپ انتقال سیال از طریق چرخش که در پروانه توسط  موتور الکتریکی ایجاد می‌شود، بوجود می آید. بر اثر چرخش این پروانه ها، انرژی جنبشی این سیال به فشار تبدیل می گردد و باعث خروج پر فشار سیال از قسمت خروجی پمپ می گردد. در پمپ های ضد اسید بخش مکانیکال سیل حذف می شود و به جای آن سیلینگ مگنتی استفاده می گردد. زمانی که مکانیکال حذف می گردد، بخش آب بندی بسیار اهمیت می یابد و این مورد در انتقال مواد خورنده بسیار پر اهمیت است.


خصوصیات پمپ های ضد اسید بر اساس مواد به کار رفته در آن:

وقتی موادی مانند PE,PP در پمپ های ضد اسید به کار می رود، معمولا پمپ برای مایعات خالص و تمیز تا حرارت 80 درج سانتیگراد استفاده می گردد و ماده PVDF و GFP که پلی پروبین با الیاف شیشه است برای سیالاتی با خورندگی بالا تا دمای 120 درجه سانتی گراد استفاده می شود. در پمپ ها با این مواد اولیه پروانه به صورت نیمه باز با کانال های نسبتا بزرگ جهت جریان سیال ساخته شده است. پروانه موجود در پمپ های ضد اسید با این مواد اولیه از مواد سبک و بالانس ساخته می شود.

پره های که پشت پروانه هستند نیروهای محوری برای طول عمر بلبرینگ و یاتاقان را به حداقل می رساند. از واشر های با جنس PTFE برای آب بندی قطعات موجود در پمپ استفاده می گردد. این قطعات حتی در فشارهای بالا نیز آب بندی خوبی را ایجاد می کنند. بخش مکانیکال سیل پمپ های ضد اسید از ماده تفلونی ساخته می شود که در خارج از پمپ نصب شده است و برای مواد خورنده شیمیایی مانند اسیدها، بازها، نمک‌ها و اکسید کننده های قوی و دیگر سیالات شیمیایی کاربرد دارد. این سیل ها در خارج پمپ های ضد اسید نصب می شوند و به راحتی قابل تعویض می باشند. نوعی دیگری از پمپ های ضد اسید پمپ های پلیمری با پوشش محافظ فلزی است.

در این پمپ بخش حلزونی توسط پوشش زره مانند فلزی محافظت و تقویت می گردد. توانایی این پوشش در ایجاد مقاومت برای پمپ در شرایط سخت کاری می باشد و موجب می شود اجزای پمپ از بخش عقب بدون نیاز به باز نمودن اتصالات دیگر باز شود. در یکی از فواید دیگر آن عدم نیاز به تراز نمودن آن می باشد و استحکام لوله های مکش را نیز افزایش می دهد. پمپ های تفلونی یکی از بهترین پمپ های ضد اسید پلیمری است زیرا PTFE  در برابر درجه حرارت بالا و خوردگی مقاوم هستند. پمپ های ضد اسید تفلونی به دور روش ساخته می شوند، یک نمونه از آن از تراشکاری بلوک های تفلونی و به صورت یکپارچه ساخته می شود و از نظر قیمتی هم گران است این نوع از پمپ های ضد اسید برای شرایط خاص و اجبار ساخته می شود.  نوع دیگر پمپ های ضد اسید تفلونی از تزریق پلیمرهای قابل تزریق PTFE مانندFEP وPFA ایجاد می گردد.

امروزه پمپ های ضد اسید روکشدار FEP وPFA برای بسیاری از سیالات بسیار خورنده تولید می شوند. در تولید این پمپ ها تکنولوژی پیشرفته ای جهت روکش دادن به کمک این پلیمر ها استفاده می شود. علاوه بر خاصیت اصلی پمپ ضد اسید یعنی مقاومت در برابر خوردگی مزایای دیگری نیز برای این پمپ ها به ویژه پمپ اسیدی پلیمری می توان بر شمرد مانند: دبی خروجی حداکثری، فشار بالای ایجاد شده در سیال، انتخاب سایز های متعدد ورودی و خروجی، استفاده از سیستم محرک غیر از الکترو موتور مانند کمپرسور هوا و سیستم های هیدرولیک که می توان نام برد.


کاربردهای پمپ های ضد اسید:

پمپ های ضد اسید در صنایع غذایی و دارویی و ... استفاده می شود همچنین در رسوب زدایی کندانسور و اواپرایتور نیز کاربرد دارد. این پمپ در انتقال سیالاتی مانند اسید کلریدریک، اسیدکلرفریک، اسید نیتریک، اسید سولفوریک، انتقال حلال های نفتی و مواد شوینده و آب نمک کاربرد دارد. این پمپ ها به دلیل قابلیت انتقال مایعاتی با تمام انواع PH دارای کاربرد های فراوان در انواع صنایع می باشد. در بسیاری از صنایع شیمیایی و کارخانه های کاغذ سازی برای انتقال سیالات خورنده از پمپ  ضد اسید استفاده می شود. مسلما قطعات وجود در این پمپ ها طوری ساخته شده است که در برابر مواد خورنده مقاومت دارد و از بین نمی رود. اسید ها و باز ها با غلظت و دمای متفاوت، سود، کلرات پتاسیم، آب آهک، انواع اسید ها توسط این پمپ ها منتقل می شوند. مثلا در کارخانه کاغذ سازی در انتقال مواد از یک نقطه به نقطه دیگر از پمپ های ضد اسید استفاده می شود. محفظه مکش پمپ ضد اسید که گریز از مرکز است در ابتدای آن قرار گرفته است. از این پمپ در صنایع شیمیایی و پترو شیمی نیز استفاده می شود و برای جابجایی سیالات از آنها استفاده می شود.

روش های راه اندازی پمپ های ضد اسید


روش های راه اندازی پمپ های ضد اسید:

پمپ های ضد اسید مانند پمپ های آب به هیچ عنوان نباید بدون مایع انتقالی راه اندازی کرد. این مساله برای پمپ هایی که دارای الکترو موتور هستند بیشتر ایجاد می شود، یعنی اگر مایع انتقالی وجود نداشته باشد بر اثر  گرمای شدید، سیل و اجزای موجود در پمپ از بین می رود. پس از نصب شلنگ ورودی و خروجی پمپ های ضد اسید اقدام به پرکردن محل اتصالات با مایع انتقالی کنید تا از عدم نشتی حل های اتصال مطمئن شوید. زمانی که برق را متصل کردید از چرخش صحیح پروانه پمپ های ضد اسید اطمینان حاصل کنید. برای اینکه طول عمر قطعات پمپ افزایش یابد بعد از اتمام مایع داخل پمپ، آن را خاموش کنید. زمانی که می خواهید پمپ را نصب کنید از لوله های نرم لاستیکی که قابلیت آب بندی دارند استفاده کنید. 


مقایسه قیمت پمپ های ضد اسید:

قیمت پمپ ها به موارد گوناگونی مانند نوع پمپ تا مواد بکار رفته در تولید آنها بستگی دارد. مسلما با توجه به قیمت بالاتر جنس استیل نسبت به پلیمر قیمت پمپ ها استیل در دنیا بیشتر از پلیمر می باشد. قابلیت های مختلف پمپ ها هر کدام در قیمت آنها تاثیر می گذارند و از همه مهم تر برند تولید کننده پمپ می باشد که نشان دهنده کیفیت کار می باشد و اطلاع از آن به یک خرید بهتر کمک می کند.


برای دریافت اطلاعات خرید و قیمت انواع پمپ صنعتی و خانگی با ویژگی ها و ساختارهای متفاوت و طبق نیا شما، می توانید به صفحات فروشگاه ویدفکتور مراجعه فرمایید:

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا