آچار تخت اندازه

آچار تخت اندازه

نویسنده : 22فروردین1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

آچارهای تخت:

یکی از پر کاربرد ترین  ابزارها در دنیای صنعت،این  آچار به واسطه قدمت و عمومیت آن برای همه افراد به محض شنیدن نام آچار شکل آن به ذهن می آید  .. آچارهای تخت در انواع مختلف از جمله دو سر تخت، یک سر تخت و... و با استفاده از فولاد، وانادیوم و کروم بر  اساس دو نوع سایزینگ  تولید می‌شوند. حالت این نوع آچارها و همچنین به دلیل بدنه باریک آنها و اصول خاصی که در طراحی‌شان مورد توجه  قرار گرفته (همچون زوایای سرشان) به راحتی بتوانند در شرایط مختلف به کار بیاید.

در جاهایی که به دلیل محدود بودن فضای کار و نوع اتصالات وجود آچار تخت الزامی است. از آنجایی که سایز تمام پیچ و مهره‌های با هم  برابر نیستند، شما به مجموعه کاملی از آچارهای تخت نیاز دارید  که شماره سایز آنها، اندازه دهانه‌ای است که پیچ یا مهره درون آن قرار می‌گیرد. اندازه‌ها در دو سیستم متفاوت با توجه به استاندارد شرکت و کشور تولید‌کننده، وجود دارند؛ سیستم‌های اینچی و متریک.

 در سیستم اینچی اندازه آچارها به طور معمول از سه‌هشتم اینچ شروع شده و در بزرگ‌ترین حالت که البته برخی سازندگان از این رقم نیز فراتر می‌روند، به یک اینچ می‌رسد. آچارهایی که در این محدوده قرار می‌گیرند، در هر مرحله یک شانزدهم اینچ به طول دهانه‏‌شان اضافه می‌شود تا در سایزهای مختلف ارائه شوند. اما سیستم دیگر که رایج‌تر است، سیستم متریک است. در این نوع سیستم اندازه‌گیری، اندازه دهانه آچارها با واحد میلی‌متر بیان می‌شوند. کوچک‌ترین اندازه به طور معمول 7 میلی‌متر است که به طور مثال به این آچار، آچار7 گفته می‌شود. حداکثر اندازه نیز به 34 میلی‌متر و در بعضی نمونه‌های کمتر تولید شده، به بیشتر از این رقم نیز می‌رسد. 

اندازه سیستم متریک 

اندازه سیستم اینچی 

در سیستم متریک اندازه‌ها یک میلی‌متر یک میلی‌متر بیشتر می‌شود. روش متریک امروزه روز به روز متداول‌تر می‌شود و در کشور خودمان نیز اکثر افراد، از آچارهای مبتنی بر این سیستم اندازه‌گیری استفاده می‌کنند. آچارهایی که دو سر دسته آنها از نوع سر تخت است (آچار دو سر تخت)، در هر سوی دسته سایز مختلفی دارند. همانطور که مختصر اشاره‌ای کردیم، اندازه‌های ذکر شده، اندازه نمونه‌های معمول و رایج این آچارها هستند که سازنده می‌تواند برای اهداف خاص، دست به تولید آچارهای تختی بزند که سایزشان با ارقام ذکر شده متفاوت هستندآچارهای تخت سر (آچار یک سر تخت) یا سرها (آچار دوسر تخت) و دسته در یک خط مستقیم قرار ندارند. زاویه انحراف سر و دهانه نسب به دسته آچار، برای آنکه بتوان از آچار در زوایای بعضا تنگ و زاویه‌دار با سهولت بیشتر استفاده کرد، 15 درجه است. آچارهایی با زاویه دهانه 5/22, 30, 60 و 90 درجه نیز تولید می‌‌شوند که با وجود کمتر بودن تعداد آنها به نسبت آچارهای با زاویه دهانه 15 درجه، وجودشان در باز و بسته کردن برخی قطعات، بسیار لازم به نظر می‌رسد. آچارهای سر‌تخت نمونه‌های دیگری نیز دارند که ابعاد و زوایای آنها با توجه به کاربردشان ‌بهینه شده‌اند. 

 

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا