مقاله کلید اتوماتیک، تنظیمات کلید اتوماتیک،  واحد تریپ کلید کامپکت، Trip Unit

مقاله کلید اتوماتیک، تنظیمات کلید اتوماتیک، واحد تریپ کلید کامپکت، Trip Unit

نویسنده : 20بهمن1399

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

اکثریت کلید های اتوماتیک ( کمپکت) به منظور بهبود عمل حفاظت دارای قطعاتی برای حفاظت هستند که به مجموعه ای که کار حفاظت را هم به شکل نمونه برداری و هم اعمال فرمان قطع (TRIP) انجام می دهد واحد تریپ (TRIP UNIT) می گویند بسته به نوع و مشخصات کلید این واحد های تریپ دارای تنوع و ویژه گی های متنوعی هستند. که صورت کلی به دو نوع غیر قابل تنظیم (FIX) و قابل تنظیم (ADJUSTABLE)  تقسیم بندی می شود.

واحد های حفاظت را به جهت تکنولوژی می توان به چهار دسته تقسیم بندی می شود.

حرارتی مغناطیسی:

این نوع از واحد حفاظت برای تنظیم جریان اضافه بار یا افزایش حرارت ناشی از افزایش جریان مورد استفاده قرار می گیرد و عملکرد آن بسیار به رله اضافه بار موتور شبیه است. محدوده تنظیم آن عموما بین 60 تا 100 در صد جریان نامی کلید است. همچنین دارای یک واحد مغناطیسی قابل تنظیم جهت قطع کلید در مواقع ایجاد اتصال کوتاه بوده که اعداد و نسبت های آن از سایز کلید بسیار بزرگتر است. معمولا بین مقادیری از 5 تا 10 برابر جریان نام می توان آن را تنظیم نمود.

الکترونیکی:

این نوع از واحد حفاظت دارای انعطاف در تنظیمات است. این تنظیمات شامل تنظیمات مربوط به اضافه بار و اتصال کوتاه می شود . که با استفاده از واحد تریپ الکترونیکی پارامتر های جراینی و زمانی متنوعی را می توان بر حسب نیاز تنظیم نمود. این ویژه گی باعث می شود از این نوع کلید ها با واحد تریپ الکترونیکی برای حفاظت بالادست تجهیزات به خوبی استفاده شود.

مغناطیسی:

حفاظت مغناطیسی فقط برای حفاظت در برابر اتصال کوتاه بکار میرود. از اینرو محدوده کار برد آن به حفاظت پشتبان (BACK UP)محدود می شود و معمولا با سایر تجهیزات حفاظتی ترکیب می شوند.

 

 

 

 

میکروپروسسوری:

این نوع از واحد تریپ دارای یک سیستم پردازش گر بوده که مغادیر را بر اساس الگوریتم های از قبل برنامه ریزی شده یا پارامتر های متغیر تحت کنترل قرار داده و شرایط تریپ را مشخص می کند. این نوع از واحد تریپ در انواع و با توانایی ها و عملکرد های متنوع وجود دارد.

منحنی قطع :

این منحنی در واقع یک منحنی جریان / زمان است که محور افقی بر اساس ضریب جریان نامی و محور عمودی بر اساس زمان (ثانیه) تقسیم بندی شده است نواحی سمت چپ و بالای منحنی مشخص کننده نواحی است که تریپ انجام خواهد شد و نواحی پایین و سمت راست منحنی نواحی است که کلید بدون تریپ به کار خود ادامه می دهد. 

 

 

متغییر های قابل تنظیم

شکل دادن به منحنی قطع به شما اجازه می دهد تا با توجه به نحوه هماهنگی بین اجزای بالا دست و پایین دست سیستم حفاظتی به شکل بهینه از سیستم حفاظت نمائید

نمونه ای از متغییر های قابل تنظیم در شکل آمده است.

 

 

جریان دائم پیوسته Ir Continuous current 

همان جریان کاری کلید است که برای تنظیم جریانی است که عملا از کلید عبور می کند. کلید می تواند این جریان به مدت طولانی بدون تریپ از خود عبور دهد. Ir درصدی از جریان نامی   (In)کلید خواهد بود. این متغییر ماکزیمم می تواند برابر جریان نامی کلید باشد. 

 

 

 

تاخیر بلند مدت Long-Time Delay

تاخیر بلند مدت برای مواقعی که با یک جریان هجومی گذرا مواجه هستیم کاربرد دارد مانند جریان راه اندازی اولیه الکترو موتور که در این هنگام کلید نباید این جریان به عنوان جریان خطا در نظر گرفته و تریپ نماید بلکه این جریان پاسخ طبیعی بار لحاظ می شود و در این مدت کلید بایستی جریان را از خود عبور دهد ولی زمان یک زمان مشخص است چرا که طولانی شدن عبور این جریان به منزله وجود اشکال و خطا در راه اندازی موتور خواهد بود این زمان می تواند بین 2.2 تا 27 ثانیه بسته به شرایط بار تعیین گردد. مطابق شکل در قسمت پایین این بخش از منحنی دارای یک محدوده با شیب I²T است که نشان دهنده این است در در حالت جریان کمتر زمان عبور جریان طولانی تر خواهد بودو کلید با سطح جریان کمتر مدت بیشتری در مدار خواهد بود .

 

 

قطع کوتاه مدت Short-Time Pickup

قطع کوتاه مدت برابر برای ایجاد تمایز selectiveدر سیستم حفاظتی مورد استفاده قرار می گیرد. قطع کوتاه مدت کلید یک مقدار مشخص جریان را برای یک پریود زمانی کوتاه از خود عبور می دهد این مدت به تجهیزات حفاظتی پایین دست اجازه می دهد تا بخش از مدار را که اتصال کوتاه شده بدون اینکه کلید بالادست عمل کند از مدار جدا نمایند. که مقدار آن بین 1.5 تا 10 برابر جریان تنظیمی برای  Irاست. به عنوان مثال یک کلید 1000 آمپری این تنظیمات می تواند بین 1500 تا 10000 آمپر قرار گیرد.

 

 

تاخیر کوتاه مدت Short-Time Delay

این زمان مرتبط است به قطع کوتاه مدت و بر روی کنترل زمان قطع کوتاه مدت تاثیر دارد. برای آن دو حالت وجود دارد: زمان ثابت، یا شیب I²T. زمان ثابت از 0.05 تا 0.5 ثانیه است و در حالت شیب I²T بین 0.18 تا 0.45 ثانیه قابل تنظیم است. وجود این شیب با نسبت معکوس زمان (جریان بیشتر زمان کمتر و جریان کمتر زمان بیشتر) هماهنگی بهتری بین فیوز ها و بریکر ها حرارتی مغناطیسی مدارهای پایین دست با کلید بالا دست را ایجاد می کند.

 

 

 

قطع سریع Instantaneous Pickup

این تنظیم برای قطع سریع بی درنگ کلید در زمانی که جریان عبوری از کلید بین 2 تا 40 برابر جریان تنظیمی برای Ir باشد استفاده می شود.

 

 

 

قطع جریان نشتی زمین Ground Fault Pickup

این تنظیم مقدار جریان نشتی را که باعث قطع مدار توسط کلید یا بریکر می شود را کنترل می کند . مقدار تنظیمی بین 20% تا 70% می تواند باشد و بر اساس استاندارد NEC® 230-95 (A) مقدار این جریان نبایستی از 1200 آمپر تجاوز کند . تنظیم آن در سه بخش امکان پذیر است که بر اساس زمان تقسیم بندی شده است 0.1 ،0.2 و 0.4 ثانیه این زمان تاخیر قطع کلید بر اساس در صد تنظیم شده را تعیین می کند. 

 

 

 

این ویژگی برای ایجاد هماهنگی بین کلید های بالا دست و پایین دست بسیار مفید است . شکل زیر نوع و شکل هماهنگی زمانی نشان داده شده است.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

نظرات

حیدر آقائی
/ 27 - اسفند - 1401

مطالب مخنصر و بسیار مفید بود .

ویدفکتور

سپاس از همراهی شما .

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا