نکات نگهداری و سرویس بخاری

نکات نگهداری و سرویس بخاری

نویسنده : 04خرداد1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

بخاری گازی هر سال با آغاز فصل سرما بازار داغی داشته و برای تهیه در محل کار یا زندگی ضرورت می یابد. پس از تهیه بخاری (خرید آن) استفاده بهینه و نگهداری آن دارای اهمیت زیادی خواهد بود چرا که در صورت عدم نگهداری صحیح بخاری طول عمر بخاری کاهش یافته و باعث افزایش هزینه خواهد شد. در این مقاله سعی شده با ارائه راهکارها و روش های صحیح نگهداری و سرویس بخاری شما را در کاهش این هزینه ها راهنمائی کنیم.

ساختمان بخاری گازی شامل موارد زیر است:

بدنه اصلی:

بدنه اصلی بخاری از ورق فولاد با روکش لعاب گرم یا رنگ روغنی ودر مواردی با رنگ پودری پوشش داده شده است. فولاد لعاب کاری شده از عمومیت بیشتری برخوردار است.

بدنه بخاری گازی

کوره (محفظه احتراق):

کوره معمولاً از ورقه فولاد با ضخامت مناسب ساخته شده است. برای ممانعت از پوسیدگی و اکسید شدن آن را لعابکاری می کنند. این امر باعث افزایش عمر بدنه کوره خواهد شد. از طرفی با پوشش سیاه رنگ میزان انتقال حرارت از طریق تابش را افزایش می دهند.

محفظه احتراق بخاری گازی

مشعل (اجاق):

این بخش وظیفه ترکیب اکسیژن و سوخت گاز را بر عهده دارد. ترکیب سوخت و اکسیژن باعث ایجاد یک واکنش گرما زا و تولید نور می شود.

این بخش از بخاری گازی از جنس فولاد ضد زنگ ساخنه می شود.

واحد کنترل سوخت و مشعل:

این مجموعه که با نام شیر کنترل شناخته می شود شامل پیلوت یا شمعک، ترموکوپل، فندک و شیر کنترل میزان جریان گاز است. این بخش معمولاً در دسترس کاربر است و کاربر می تواند آن را کنترل کند. بخش های مختلف این مجموعه شامل موارد زیر است.

کاربراتور یا شیر کنترل:

این بخش وظیفه کنترل جریان سوخت یا همان گاز و همچنین روشن بودن پیوسته و دائم شمعک را بر عهده دارد.

این شامل قسمت هایی به شرح زیر می باشد.

  • واحد کنترل و نظارت بر شعله که مربوط به عملکرد و مکانیزم ترموکوپل است.
  • کنترل میزان جریان گاز که میزان شدت شعله یا همان حرارت تولیدی بخاری را کنترل می کند.
  • فیلتر: گاز ارسالی به پیلوت را فیلتر می کند و بر روی میزان جریان گاز پیلوت نیز تاثیر دارد.
  • جرقه زن: این بخش با استفاه از خاصیت پیزو الکتریک (کریستال پیزو با اعمال فشار یا ضربه به تولید الکتریسیته می کند)

پیلوت یا شمعک:

این بخش دارای یک کلاهک است که گاز ورودی را در سه جهت خروجی هدایت می کند. با روشن شدن آن سه شعله در سه جهت تولید می شود. این سه شعله به ترتیب در سمت جرقه زن، مشعل اصلی و ترموکوپل قرار دارند.

پیلوت بخاری گازی

ترموکوپل:

این قطعه که نوعی سنسور است، وظیفه قطع گاز را در زمانی که به دلیل پیلوت یا مشعل اصل خاموش شود را بر عهده دارد. این قطعه به لحاظ ایمنی نقش مهمی را برعهده دارد. اگر گاز قطع شود و مجددا وصل شود از تجمع گاز در محیط پیشگیری می کند.

جرقه زن:

کاری که این وسیله انجام می دهد در عمل تبدیل الکتریسیته تولید شده در قطعه پیزو الکتریک تعبیه شده در شیر کنترل به جرقه است.

لوله های ارتباطی:

این لوله ها معمولاً از جنس آلومینیم یا مس بوده و جنس آنها تا حدودی سخت است. کار آنها رساندن کاز از شیر کنترل به پیلوت و مشعل است.

شیشه:

این شیشه دارای دو بخش است شیشه داخلی که نوع شیشه خاصی است که در برابر حرارت و تنش های حرارتی مقاوم است و یک شیشه خارجی که بیشتر در برابر سایش و ضربه مقاوم است. جنس این شیشه سکوریت است. شیشه ها برای زیبایی و مشاهده شعله بخاری بکار می رود.

سپر های محافظ و کنترل و توزیع حرارت و دودکش و تخلیه دود. که کار انها انتقال حرارت کوره به محیط است.

توصیه ها و اقدامات ایمنی در رابطه با بخاری گازی

  • قبل از اقدام به روشن کردن بخاری گازی از تمیز بودن و عدم گرفتگی و انسداد لوله دودکش اطمینان حاصل کنید. دودکش را با روش زیر به راحتی می توان کنترل نمود. یک شاخه کبریت مشتعل را به دهانه دودکش نزدیک کنید اگر شعله به سمت دود کش متمایل شد نشان دهنده این موضع است که مسیر دودکش باز بوده و از مکش مناسب بر خوردار است.
  • بلافاصه پس نصب و بر قرار شدن جریان گاز بخاری بایستی تمام اتصالات مربوط به گاز با کف صابون مورد آزمایش و تست نشت یابی قرار گیرد.
  • اگر برای تامین گاز بخاری از کپسول استفاده می کنید رعایت حداقل فاصله یک متری بین کپسول گاز مایع و بخاری الزامی است. توجه شود هیچگاه کپسول خوابیده مورد استفاده قرار نگیرد.
  • قطر لوله دود کش داخل دیوار نباید از قطر دود کش بخاری کمتر باشد.
  • تمامی وسایل و لوازم گاز سوز برای احتراق صحیح گاز نیاز به اکسیژن کافی دارند. به منظور تأمین این اکسیژن بایستی از وجود ورودی هوا از طریق درب ها و پنجره ها اطمینان حاصل نمود و از بستن و آبندی کامل آنها خودداری نمود.

نکات نگهداری

  • ضروری است که برای قطع سریع و بدون مشکل گاز ورودی به بخاری گازی بین لوله گاز و بخاری از یک شیر قطع و وصل توپی مناسب استفاده شود تا در صورت نیاز و در مواقع ضروری بتوان به سرعت گاز را قطع نمود.
  • هر دو ماه یک بار تمامی اتصالات گاز بخاری را از نظر نشت کاز با کف صابون تست نمائید.
  • دقت شود که حداقل فاصله بخاری از دیوار از ۳۰ سانتیمتر کمتر نباشد.
  • از پاشیدن و ریختن آب روی بدنه و شیشه بخاری در حالتی که بخاری روشن است جدا خودداری کنید.
  • بخاری را در مکانی نصب کنید که در معرض کمترین میزان جریان شدید هوا باشد.
  • هرگز از بخاری بدون دودکش در محیط های بسته استفاده نکنید.
  • حداکثر طول شیلنگ اتصال گاز به بخاری یک و نیم متر است.
  • عبور شیلنگ گاز از داخل سقف، دیوار و کف ساختمان غیر مجاز و ممنوع است.
  • سعی کنید در هنگام نصب از کمترین تعداد زانویی و لوله استفاده کنید.
 

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا