تسمه چیست ؟

تسمه چیست ؟

نویسنده : 20اردیبهشت1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

از این ابزار به منظور انتقال قدرت بین دو محور که از هم دارای فاصله ی نسبتاً زیادی دارند استفاده می شود. از این قطعه همینطور می توان با انتخاب سایز مناسب و تنظیم نسبت قطر پولی ها برای تغییر در مشخصه نیرو و قدرت شامل دور و گشتاور نیز بهره برد. بر این مبنا با تعیین نسبت بین قطر پولی محرک و پولی متحرک دور را افزایش یا کاهش داد. در واقع با انتخاب پولی کوچکتر برای محور محرک نسبت به محور متحرک می توان دور را در محور متحرک کاهش و به همان نسبت گشتاور را افزایش داد.

کاربردهای تسمه مانند :

  • ماشین های ابزار
  • ماشین لباسشویی صنعتی
  • ماشین آلات نساجی
  • دستگاه های چاپی مداوم
  • کارخانه های تولید برق
  • سنگ شکن
  • و …

همچنین از این ابزار به منظور انتقال قدرت بین دو محور که از هم دارای فاصله ی نسبتاً زیادی دارند استفاده می شود. از این قطعه همینطور می توان با انتخاب سایز مناسب و تنظیم نسبت قطر پولی ها برای تغییر در مشخصه نیرو و قدرت شامل دور و گشتاور نیز بهره برد. بر این مبنا با تعیین نسبت بین قطر پولی محرک و پولی متحرک دور را افزایش یا کاهش داد. در واقع با انتخاب پولی کوچکتر برای محور محرک نسبت به محور متحرک می توان دور را در محور متحرک کاهش و به همان نسبت گشتاور را افزایش داد.

البته بایستی توجه داشت که در انتقال قدرت توسط تسمه با دو پدیده لغزش و خزش مواجه خواهیم بود که دور ها نسبتاً دقیق نخواهند بود.

پدیده خزش:

وجود اصطکاک بین پولی و تسمه موجب ایجاد یک اختلاف تنش در این وسیله می شود. این اختلاف تنش موجب می شود که این ابزار را بلندتر یا بزرگتر کند و حرکت نسبی بین کمربند و سطح رول ایجاد کند. این حرکت نسبی بین تسمه و سطح رول به علت پدیده شناخته شده ایجاد می شود که به آن خزش کششی گفته می شود.

پدیده لغزش:

این پدیده در اثر اختلاف گشتاور بین پولی محرک متحرک به وجود می آید و هنگامی ظاهر می شود که گشتاور پولی متحرک از میزان نیروی اصطکاک بین پولی و تسمه بیشتر شده سبب لغزش این ابزار بر روی پولی می شود .

اجزاء و بخش های اصلی V-belts عبارتند از:

بدنه این وسیله از یک ترکیب لاستیکی خاص ساخته شده  است که، با توجه به ویژگی های مکانیکی عالی، انتقال بالا، کارآیی و اطمینان از کاهش حداقل سایش را فراهم می کند؛

قطعه یا عضو کششی متشکل از طناب های کم کشش با حداقل تغیر طول، که ثبات طول تسمه را در طول زمان تضمین می کند؛

پوشش پارچه ای، محفاظ برای کشش و سایش به منظور استفاده از بخش خارجی این ابزار

انواع تسمه ها:

تسمه های تخت :

این وسیله ها برای انتقال قدرت زیاد و در فواصل زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله ها هرچه عرض بیشتری داشته باشد توان انتقال قدرت بیشتری دارد.

تسمه های ذوزنقه ای :

از این نوع برای انتقال نیرو و توان در توان های متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله ها را برای سرعت کم و متوسط هم می توان استفاده نمود. و حتی می توان به شکل چند تسمه ای نیز بکار برد.

در نوع ذوزنقه ای این وسیله، عمل انتقال نیرو توسط سطوح جانبی تسمه و دیواره های پولی یا چرخ آن به انجام می رسد. میان سطح پایینی این وسیله و کف شیار پولی یک فاصله وجود دارد تا نیرو از راه سطح پایین تسمه و کف شیار پولی انتقال نیابد. در صورت تماس این دو سطح موجب ایجاد فاصله بین سطوح جانبی تسمه و پولی خواهد شد که میزان اصطکاک در نتیجه انتقال قدرت کاهش پیدا می کند. نکته مثبت نوع ذوزنقه ای آن این است که با سایش سطوح جانبی تسمه به سمت کف پولی تمایل پیدا کرده و مجددا با سطوح جانبی تماس پیدا می کند. این امر سبب می شود که هنوز میزان مناسبی از اصطکاک را حفظ کند و انتقال به خوبی انجام شود.

تسمه های چند شیار :

این وسیله ها از کنار هم قرار دادن چند تسمه ذوزنقه ای درست می شود. با این روش شما می توانید قدرت و گشتاور بالاتری را از این طریق انتفال دهید. همچنین این وسیله ها را در دو نوع یک رو و دورو می توانید در بازار پیدا کنید، در نوع دورو از پشت وسیله نیز برای انتقال قدرت به خوبی می توانید استفاده کنید.

چند شیار یک طرفه

چند شیار دو طرفه

تسمه های تایمینگ یا دندانه دار:

این نوع از وسیله ها برای انتقال قدرت به صورت بدون لغزش بیشتر در مواردی که بحث تایمینگ و هماهنگی انتقال حرارت مطرح است، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دارای گام دنده های متنوع هستند که، برای هر گام پولی مخصوص به آن وجود دارد که در هنگام انتخاب نوع وسیله بایستی به گام آن توجه نمود. از این وسیله ها بیشتر برای انتقال قدرت در سیستم های positioning و رباط ها و تایمینگ استفاده می شود.

 

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا