دریل مناسب | انواع و نحوه انتخاب دریل مناسب

دریل مناسب | انواع و نحوه انتخاب دریل مناسب

نویسنده : 29اسفند1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

دریل مناسب در انواع مختلف یکی از پرکاربردترین ابزار الکتریکی و نیمه صنعتی بشمار می آید. این ابزار از منازل مسکونی تا صنایع بزرگ بخش عضو مهم و اساسی ابزار مورد نیاز محسوب می شود. این وضعیت را از یک کارگاه کوچک تا کارخانه های بزرگ می توان مشاهده نمود. در هر حال در منازل برای کارهای جزئی مانند نصب وسایل مختلف بر روی دیوار مانند پرده و لوازم سرویس بهداشتی که برای نصب آنها نیاز به سوراخکاری وجود دارد قابل استفاده است.

سیم بندی دریل

drill به سه گروه اصلی تقسیم بندی می شوند.

  • drill بادی (پنیوماتیک، دریل هایی که توسط نیروی هوای فشرده تولید شده توسط کمپسور به گردش در می آیند)
  • drill برقی (الکتریکی، drill هایی هستند که توسط نیروی الکتریسیته از طریق شبکه برق یا با استفاده از باطری به گردش در می آید)
  • دریل دستی (دریلهایی که با نیروی دست به گردش در می آیند)

در این مقاله با توجه به کاربرد بیشتر و رایج تر بودن دریل های الکتریکی به شناخت و نحوه انتخاب آنها می پردازیم.

اجزاء تشکیل دهنده یک دریل دستی الکتریکی 

هر دریل الکتریکی از دو بخش کلی، تشکیل شده است.

  • الکتریکی (موتور)
  • بخش مکانیکی (گیر بکس و سه نظام)

موتور:

موتور الکتریکی مور استفاده در اکثر دریل ها از نوع موتور انیورسال دارای براش (ذغال) است. وظیفه این بخش تولید حرکت دورانی با نیروی مناسب و مهمترین بخش یک دریل به شمار می آید. قدرت و توان دریل را موتور آن تعیین می کند. سرعت دوران و همچنین میزان نیروی دورانی (گشتاور) دریل را موتور مشخص می کند. این موتور می تواند در بخش ورودی دارای کنترل کننده های ساده روشن و خاموش تا کنترل کننده هایی با دور قابل تنظیم و تغییر جهت دوران (چپ گرد، راست گرد) باشد.

با توجه به دور مورد نیاز می توان از کلیدهایی که دارای دیمر هستند جهت کنترل دور استفاده نمود. تغذیه موتور توسط برق شهری یا همان شبکه AC و در انواعی از دریل های دستی توسط باطری قابل شارژ که به drill دستی متصل است انجام می گیرد. به دریل هایی که با باطری قابل شارژ تغذیه می شوند دریل شارژی گفته می شود.

گیربکس و سه نظام:

تمامی drill های الکتریکی دارای نوعی از گیربکس و سه نظام هستند. بسته به نوع استفاده و امکانات دریل این بخش از دریل الکتریکی دارای تنوع و عملکرد های مختلفی خواهد. گیربکس دارای انواع مختلفی شامل، نوع ساده تک سرعته (که با موتور به صورت یکپارچه ساخته می شود)، نوع دو یا سه سرعته (این گیر بکس دارای یک اهرم تعویض دور در بخش جلویی موتور می باشد که توسط آن دور کم یا زیاد می شود).

در این نوع دریل ها با کاهش سرعت میزان نیروی دورانی یا گشتاور دریل افزایش خواهد یافت، گیربکس با امکان ضربه ی دورانی (چکشی) که با قرار گرفتن اهرمی عموما در بخش بالایی گیربکس همزمان با دوران مته یک ضربه محوری نیز به مته اعمال می شود این امکان برای سوراخکاری سطوح سخت بتونی و سنگی بسیار موثر خواهد بود، گیربکس با امکان تنها ضربه (بدون دوران) این خاصیت یا امکان برای استفاده از drill برای تخریب و کنده کاربر روی سطوح و مصالح ساختمانی بکار می رود، گیربکس با امکان تنظیم گشتاور (ترک متر) این گیربکس برای کاربردهایی که از drill برای باز و بستن پیچ و مهره ها استفاده می شود بکار می رود.

سه نظام:

سه نظام ها drill الکتریکی را می توان به سه گروه اصلی تقسیم بندی کرد.

سه نظام آچار دار

دریل برای محکم کردن و باز کردن مته در داخل سه نظام نیاز به آچار ویژه این سه نظام دارند. در این آچار با توجه به سایز سه نظام سایز اندازه آچار نیز تغییر می کند. در استفاده از این سه نظام ها بایستی به این نکته توجه داشت که در هنگام باز و بستن کردن مته در سه نظام، آچار سه نظام کاملاً در محل خود قرار داشته باشد تا از آسیب به آچار یا شیار های سه نظام جلوگیری شود.

سه نظام دستی (اتوماتیک)

این نوع سه نظام فاقد آچار برای محکم کردن مته در سه نظام است و عمل محکم کردن با زبری و عاجی که بر روی بدنه سه نظام ایجاد شده صورت می گیرد. در این نوع سه نظام ها سرعت باز و بسته کردن مته بسیار بالاتر می رود. ضمن اینکه با دوران سه نظام در جهت سوراخ کاری مته در داخل سه نظام محکم تر خواهد شد.

توجه داشته باشید که سه نظام ها را با ماکزیمم سایز مته ای که داخل آن قرار می گیرد سایز می کنند، بنابراین وقتی گفته می شود سه نظام نمره ۱۰ منظور این است که این سه نظام حداکثر تا مته شماره ۱۰ میلیمتر قطر را پشتیبانی می کند.

انواع دریل

در انواعی از drill ها که مته هایی با دنباله شیار دار را پشتبانی می کنند فاقد قطعه ای به نام نظام هستند. این drill دارای یک کوپلینگ یا یک هولدر (نگهدارنده) هستند مته شیاردار در داخل آن قرار گرفته و قفل می شود. ( این نوع از دریل ها و بیشتر برای کاربردهای سنگین و صنعتی و ساختمانی کاربرد دارند)

دریل

با توجه به مطالب مطرح شده و اینکه با ساختار و انواع دریل اشنا شده اید. حال زمان پاسخ دادن به این سئوال که:

کدام drill برای کاری که قصد انجام آن را دارم مناسب است؟

برای پاسخ به این سئوال ابتدا خواست ها و انتظار های خود را از دستگاه دریل و این نکته که قرار است برای چه کاری از آن استفاده کنیم به خوبی بدانیم. اگر قرار است از دریل برای کامل کردن مجموعه ابزار خانگی استفاده کنیم بهترین گزینه انتخاب یک دریل ساده با توان کم است. اما اگر قصد دارید از دریل قابل حمل با کارآیی متنوع برای سوراخکاری و باز و بسته کردن پیچ استفاده کنید. بهترین گزینه پیشنهادی drill شارژی خواهد بود.

اگر کاربرد شما برای کارهای صنعتی و ساختمانی یا کارگاهی است، بهتر است از دریل با قدرت و توان بیشتر با امکانات و ویژگی های مناسب برای آن فعالیت را انتخاب کنید. در این میان برند نیز بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهید. چراکه اگر هزینه زیادی بابت drill پرداخت می کنید. بهتر است برندی را انتخاب کنید خدمات و پشتیبانی بهتری داشته باشد.

نکات مهم برای انتخاب

در هر حال موارد دیگری نیز در انتخاب drill مورد توجه قرار گیرد که می توان نام برد:

  • طول کابل برق
  • وزن
  • جنس و استحکام بدنه
  • داشتن کلاچ خلاص کن ایمنی
  • حجم و ظرفیت باطری (برای دریل های شارژی)
  • داشتن باطری یدکی
  • سرعت شارژ باطری
  • ویژگی های مانند چراغ دار بودن و …

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا