فرز دستی | انتخاب دستگاه فرز

فرز دستی | انتخاب دستگاه فرز

نویسنده : 06خرداد1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

فرز دستی یک ابزار براده برداری (سایش) است که علاوه بر سایش می توان برای برش نیز از آن استفاده نمود. این ابزار یک ابزار پر کاربرد در همه کارگاه های تعمیرات و تولید است. این دستگاه دارای دو گروه اصلی، فرز برقی و فرز موتور دار (متور سبک احتراق داخلی) است.

نکات مهم برای انتخاب صحیح و مناسب فرز دستی

  • با توجه به نوع استفاده و شرایط کاری ابزار را انتخاب کنید. این موضوع بستگی به ساعت استفاده از ابزار در روز و نیز نوع و سایز متریال مورد استفاده در کار اجرایی دارد.
  • میزان هزینه ای که برای خرید این ابزار در نظر گرفته شده است.
  • وجود سیستم خدمات پس از فروش و تعمیر نگهداری و امکان تهیه لوازم یدکی مورد توجه قرار گیرد.
  • ابعاد (طول، عرض، ارتفاع) فرز و همچنین وزن آن
  • امکانات یا آپشن هایی که دستگاه سنگ فرز در اختیار کاربر قرار می دهد.
  • نکات و شرایط ایمنی دستگاه فرز دستی

دسته بندی دستگاه های فرز موجود در بازار

  1. فرز دستی سبک یا همان مینی فرز
  2. فرز دستی سنگین یا فرز بزرگ

تقسیم بندی براساس دور دستگاه

  1. فرز دور پایین ۶۶۰۰rpm دور بر دقیقه
  2. فرز دور بالا ۱۱۵۰۰rpm دور بر دقیقه

عموماً فرز دستی دور پایین را برای کاربرد های ساختمانی و بنایی مانند برش و سایش سنگ، آجر، ایرانیت و سایر مواد و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دور بالا را برای کاربرد در برش و سایش فلزات و شبه فلزات مورد استفاده قرار می دهند.

مشخصات مربوط به دستگاه فرز دستی

مشخصات دستگاه فرز دستی

توان

مقدار توان الکتریکی مصرفی فرز را مشخص می کند در عمل هرچه این عدد بزرگتر باشد قدرت مکانیکی این ابزار افزایش یافته و به دنبال آن مصرف انرژی آن نیز بالاتر خواهد رفت. این مشخصه همچنین با سایز قطر سنگ قابل نصب بر روی فرز رابطه مستقیم دارد. به این شکل که هرچه توان الکتریکی فرز دستی بیشتر باشد. سایز قطر سنگ بالاتری را می توان به آن متصل نمود. توجه داشته باشید دور مجاز سنگ مورد استفاده بایستی با دور دستگاه فرز همخوانی داشته باشد.

دور یا سرعت دوران

دور دستگاه فرز نشان دهنده سرعت دوران فرز در حالت بدون بار است. این مشخصه عموماً با دو عدد ۶۶۰۰ دور و ۱۱۵۰۰ دور در دقیقه مشخص می شود.

کاربرد

با توجه به توان و دور فرز دستی فرز ها می توان به فرز دستی فلز کار یا آهنگری و فرز دستی ساختمانی یا بنایی دسته بندی کرد.

در انتخاب فرز بایستی به شکل و زاویه حفاظ سنگ فرز دستی دقت نمود. این زاویه شامل مقادیر ۶۰ – ۹۰ – ۱۲۵ – ۱۵۰ – ۱۶۰ درجه می شود.

سایز یا همان قطر سنگ

قطر سنگ قابل نصب بر روی فرز دستی معمولاً با میلیمتر مشخص می شود. این قطر قطر بخش خارجی سنگ را شامل می شود. این قطر برای سنگ های سایش از ۷۶ تا ۲۳۰ میلیمتر و برای سنگ های برش ۷۶تا ۲۳۰ جهت نصب بر روی مینی فرز دستی موجود بوده. و برای فرز بزرگ این عدد ۱۱۵ تا ۳۰۰ میلیمتر موجود است.

وزن دستگاه فرز

وزن برای کاربرد یا استفاده کننده عامل بسیار مهمی است. با توجه به شکل استفاده و نوع کاربرد بایستی وزن دستگاه مورد توجه قرار داد. در مواقعی که استفاده با یک دست مد نظر باشد. استفاده از فرز دستی با وزن پایین تر مناسب تر خواهد بود.

موارد جانبی

امکان جابجایی دسته در جهات مختلف، قفل اسپیندل که کار تعویض سنگ (صفحه سنگ سمباده) را ساده تر می کند. پوشش حفاظتی سنگ جزء موارد جانبی دستگاه فرز محسوب می شود.

در خاتمه لازم به تذکر است که کار با این ابزار نیازمند مهارت و تجربه کافی و رعایت اصول ایمنی در کار با این دستگاه بسیار مهم است. حتما در هنگام کار با دستگاه فرز از عینک و دستکش ایمنی استفاده نمایید.

 
 

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا