تیغ اره | شناخت و انواع تیغه اره

تیغ اره | شناخت و انواع تیغه اره

نویسنده : 27اردیبهشت1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

مهم ترین مشخصه یک تیغ اره طول آن است که اساسا با آن شناخته می شود. معمولا با دو سایز این ابزار در بازار بر می خوریم. این اندازه ها تیغ اره شامل ۲۵۰ و ۳۰۰ یا همان ۱۰ و ۱۲ اینچ است. عرض این ابزار شامل دو سایز ۱۵ و ۱۲ میلیمتر می شود.

ویژگی های تیغ اره

ضخامت تیغ اره نیز در دو ضخامت ۰٫۶ .۰٫۸ تولید می شود. در دو انتهای آن دو سوراخ با مرکزی در امتداد یک خط وجود دارد که برای قرار گرفتن و نصب در ابزار کمان اره مورد استفاده قرار می گیرد. در یک سمت از طول تیغه اره دندانه های تعیبه شده است که به صورت گوه های ریزی پشت سر هم قرار گرفته اند. این گوه ها در تماس با قطعه کار شروع به براده برداری نموده و برش را به انجام می رسانند.

زاویه این گوه ها برای فلزات ۵۰ درجه و برای فلزات نرم ۱۰ درجه و برای فلزات سخت صفر درجه است.

برای  پیشگیری از ایجاد اصطکاک بین تیغ اره و قطعه کار، با افزایش عمق برش، با فرم دادن به گوه در لبه آن عرض شکاف ناشی از برش را بیشتر می کنند. این امر سسب می شود که کار اره کاری با سهولت بیشتری انجام پذیرد و از طرفی از گیر کردن تیغ اره پیشگیری بعمل آید.

مشخصه های تیغه اره

مشخصه تیغ اره

مشخصه مهم دیگر این ابزار تعداد دندانه های آن در واحد طول است که با تعداد دندانه ها در اینچ مشخص می شود. تعداد این دندانه ها در اینچ دارای سه عدد استاندارد است این اعداد به ترتیب ۱۴، ۱۸، ۲۴، ۳۲ دندانه بر اینچ است و این عدد روی بدنه تیغ اره مشخص می شود.

با توجه به این عدد می توان برای برش مواد مختلف از اره مناسب استفاده نمود.

باید توجه داشت هر چه ضخامت قطعه کار نیز کمتر باشد بایستی از تیغ اره با تعداد دندانه بیشتر استفاده نمود.

در حال حاضر جنس تیغ اره نیز یکی از مواردی است که شما هنگام انتخاب و خرید آن بایستی به آن توجه داشته باشید.

تیغ اره ها با جنس فولاد سخت برش HSS در انواع دیگر که به آنها نوع BIMETAL  می گویند. بدنه این وسیله از جنس نرم منعطف ساخته می شود و لبه تیغه یا گوه ها را از جنس سخت مانند تنگستن کارباید، فولاد کربن بالا و ….. است که برای مواد و متریال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا