تصفیه آب خانگی

تصفیه آب خانگی

نویسنده : 10اردیبهشت1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

انواع تصفیه آب خانگی همان دستگاه هایی هستند که در برخی از شهرهای کشور، به دلیل داشتن آب شهری نامطلوب، جهت تصفیه کردن آب شرب خود به وجود آن نیازمند هستند و بسیار الزامی است. بنابراین شهروندان می بایست آن ها را در صورت نیاز از فروشگاه هایی که به صورت تخصصی این محصول را عرضه می کنند تهیه نمایند. پیدا کردن بهترین و مناسب ترین دستگاه نیاز به دانستن اندکی اطلاعات درباره انواع تصفیه آب خانگی و شیوه عملکرد آن ها دارد. همان گونه که می بینیم و می دانیم، آب لوله کشی شهری از کیفیت بالایی برخورد دار نیست، یعنی آب شامل مقدار زیادی املاح و آلودگی هایی نظیر کلر، نیترات، شن و ماسه، زنگ لوله و فلزات سنگین و... است. آب ناسالم ممکن است بو و طعم نامطبوعی نداشته باشد، ولی سمومی داشته باشد که رنگ و بویی ندارند و با چشم دیده نمی شوند که در نتیجه استفاده طولانی مدت از آب باعث بروز بیماری های فراوانی می شود. راه حلی برای کاهش آلاینده های مضر در آب، استفاده از انواع تصفیه آب خانگی است.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

از انواع تصفیه آب خانگی می توان به دستگاه های تصفیه (UF) فیلتراسیون و دستگاه پیش فیلتراسیون و دستگاه های تصفیه (RO) اسمز معکوس اشاره کرد. دستگاه های تصفیه فیلتراسیون برای تصفیه آب لوله کشی شهری با میزان درصد کم املاح و سموم موجود قابل استفاده است. این دستگاه ها شامل چندین فیلتر در کنار هم هستند که کار تصفیه را انجام می دهند؛ هر چه تعداد فیلتر این دستگاه بیشتر باشد میزان از بین بردن ناخالصی از آب بیشتر خواهد بود. ساختار اکثر این فیلتر ها گرانول های کربن فعال هستند که ناخالصی موجود در آب، توسط کربن فعال موجود در فیلتر جذب می شود. استفاده از دستگاه های تصفیه اسمز معکوس برای مناطقی مناسب است که دارای آب لوله کشی سنگین و با املاح و سموم درصد بالا هستند، برای مثال از آب سنگین، آبی که در کتری یا سماور رسوب خواهد گرفت. انواع تصفیه آب خانگی اسمز معکوس دارای شش فیلتر و یک مخزن دوازده لیتری هستند که با برق بیست و چهار ولت کار می کند، امکان تصفیه روزانه دویست و بیست لیتر آب را دارد. نوع ساده تر از انواع تصفیه آب خانگی، دستگاه های پیش فیلتراسیون هستند که برای حذف املاح درشت مثل شن و ماسه و... از آب قابل استفاده هستند و بیشترین کارایی آن در مصارف شست و شو و استحمام است، این دستگاه به صورت سر دوشی و سر شیری به شیر‌‌آلات مربوطه متصل می گردد.

میزان استفاده از آب و نوع و کیفیت آب در مصارف مختلف موضوعی است که هنگام انتخاب انواع تصفیه آب خانگی باید مورد توجه قرار گیرد.

انواع تصفیه آب خانگی

سرشیری از انواع تصفیه آب خانگی

عوامل گوناگونی مانند تعداد فیلتر ها، کیفیت فیلتر ها، جنس شیر‌آلات و مقدار ظرفیت مخزن ها و فیلتر ها و مشخصات فنی و فیزیکی انواع تصفیه آب خانگی ، روی ارزش و قیمت این دستگاه ها تاُثیر‌گذار است.

روش تصفیه آب در انواع تصفیه آب خانگی

 انواع تصفیه آب خانگی و روش تصفیه آن همیشه یکی از اصلی ترین دغدغه های امروزه است. افزایش در رشد جمعیت و رشد در زمینه صنعت، باعث ایجاد آلودگی، به خصوص آلودگی آب شده، که این موضوع یکی از مهم ترین نگرانی های مردم جامعه است. از گذشته تا به امروز مردم در جوامع مختلف به فکر تصفیه آب آشامیدنی و تهیه آب سالم بودند و روش هایی برای تصفیه آب استفاده می کردند که با گذشت زمان این روش ها پیشرفته و بی عیب تر شد. شیوه های قدیمی مانند جوشاندن و تصفیه آب  از طریق شیمیایی است. ایرادات راهکارهای سنتی تصفیه آب، عدم حذف کامل آلاینده ها از آب است.

از دوره های گذشته جوشاندن، راهکاری جهت حذف نمودن میکرو ارگانیزم های درون آب استفاده می شد. فرایند جوشاندن اگر به قدر کفایت باشد، باعث از بین رفتن بسیاری از باکتری ها می شود، این باکتری ها در فرآیند جوشاندن از بین می روند، اما برای از بین رفتن بقیه آن ها نیاز به زمان بیشتری هست. برای انجام عملیات جوشاندن نیاز به سوخت و انرژی و زمان زیادی خواهد بود و همچنین مقدار زیادی از آب در طی این فرآیند تبخیر شده و باعث غلظت مواد شیمیایی و آلاینده ها در آب می گردد. همین موضوعات علتی برای نامناسب بودن جوشاندن برای تصفیه آب از بین روش ها و انواع تصفیه آب خانگی است.

https://vidfactor.com/list/vf-288/Purification-Water

روش های شیمیایی زیادی برای ضدعفونی کردن آب های خانگی وجود دارد، که در این فرآیند از موادی مانند ید و کلر و نقره استفاده می شود. نقره یک باکتری کش قوی است ولی به دلیل تجمع در آب و عدم تبخیر باعث بروز مسمومیت می شود و دارای قیمت بالاتری نسبت به ید و کلر است به همین منظور استفاده کمتری در فرآیند تصفیه دارد. ید و کلر ارزان و سبک و در دسترس تر هستند، ید ویروس ها، باکتری ها و تک سلولی های موجود در آب را از بین می برد. ید دارای طعم نامناسبی است و استفاده آن برای بیماران تیروئید و زنان باردار مضر است، که این موارد دلایلی برای عدم موفقیت این روش خواهد بود.

کلر ماده ای برای ضدعفونی کردن آب است، که استفاده از آن در روش و انواع تصفیه آب خانگی، مضراتی را به همراه دارد. از آن جهت که کلر ماده ای بسیار سمی است و استفاده بیش از اندازه آن در آب باعث بیماری هایی از جمله ابتلا به سرطان شده و به اندام های داخلی بدن آسیب های جدی می زند، همچنین استفاده از کلر اثرات سوئی بر پوست و مو می گذارد و باعث تحریک مخاط داخلی ریه و بینی می شود. پس آگاهی داشتن از نقاط ضعف روش های قدیمی باعث ایجاد روش های نوین انواع تصفیه آب خانگی امروزه شده است.

سیر تکاملی انواع تصفیه آب خانگی

منظور از تصفیه آب، از بین بردن ناخالصی ها و آلاینده های مضر از آب است. هرچه اندازه و حجم ناخالصی ها درشت تر باشند، جدا سازی آنها از آب راحت تر انجام می شود و بر عکس هر چقدر این ذرات ریز تر باشد نیاز به روش های دقیق تری خواهد بود. امروزه با پیشرفت علم برای تصفیه آب از فیلترها و دستگاه های تصفیه استفاده می شود. فیلترها از جنس سرامیک، الیاف مصنوعی و کربن ساخته می شوند و منافذ فیلترها، مقاومت فیلترها در برابر انواع ناخالصی ها و توانایی آنها در نابود کردن ناخالصی ها و باکتری ها بسیار مهم است. استفاده از کربن فعال، روش اولترا فیلتراسیون و روش اسمز معکوس انواع تصفیه آب خانگی هستند. کربن علاوه بر توانایی نابودی مواد شیمیایی، طعم و بوی نامطبوع را نیز از بین می برد. در روش اولترافیلتراسیون آب از نی های بسیار نازکی که در دیواره آنها منافذ ریزی وجود دارد، عبور می کند و باعث حذف کلیه میکرو ارگانیزم ها و ناخالصی ها از آشامیدنی می شود، اما در روش اولترافیلتراسیون حذف ناخالصی هایی مانند فلزات سنگین، نیترات و سختی آب امکان پذیر نیست. اسمز معکوس، از دقیق ترین شیوه های تصفیه آب آشامیدنی است که توانایی حذف مواد زائد موجود در آب نظیر: نیترات، سختی آب، جامدات محلول، سرب و فلزات سنگین و تعداد زیادی از مواد آلی موجود در آن را دارد. در نتیجه امروزه بهترین و پیشرفته ترین روش و انواع تصفیه آب خانگی، روش اسمز معکوس به همراه کربن فعال، خواهد بود.

نحوه تصفیه آب

مراحل تصفیه آب در انواع تصفیه آب خانگی

در هر مرحله از دستگاه تصفیه آب خانگی، قسمتی از آلاینده ها و ناخالصی‌ها از بین می روند و شما می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید که بیشتر از نود درصد ناخالصی ها از آب گرفته شده است و آبی سالم در اختیار دارید که برای بدن مفید است.

دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس که بهترین روش تصفیه از بین انواع تصفیه آب خانگی در حال حاضر است، دارای شش فیلتر تصفیه بوده که بعد از ورود آب آشامیدنی به دستگاه کار این فیلتر ها، که هر کدام وظیفه ای خاص دارند، آغاز می شود. فیلتر اول در دستگاه تصفیه آب، الیاف مصنوعی پلی پروپیلن PP است که قابلیت از بین بردن ذرات موجود در آب را تا اندازه پنج میکرون دارد. عمر مفید این فیلتر شش ماه است. فیلتر کربن فعال دومین فیلتر در دستگاه تصفیه آب خواهد بود که وظیفه حذف بو و طعم نا‌‌‌خوشایند، مواد شیمیایی نظیر کلر و گازهای مضر در آب را بر عهده دارد. ضمناً این فیلتر نقش مهمی در حفاظت از فیلتر اصلی دستگاه اسمز معکوس دارد. فیلتر سوم در دستگاه تصفیه آب، الیاف مصنوعی پلی پروپیلن PP با منافذ ریزتر است که قابلیت از بین بردن ذرات موجود در آب را تا اندازه یک میکرون دارد. اثر کربن فعال در حذف ناخالصی ها و میکروارگانیزم ها، بسیار کم خواهد بود، بنا‌بر‌این برای پیش تصفیه در مرحله دوم و سوم دستگاه های تصفیه آب خانگی از کربن فعال استفاده می شود.

فیلتر ممبران اسمز معکوس یک فیلتر با منافذ بسیار ریز است که به عنوان فیلتر چهارم در دستگاه تصفیه آب استفاده می شود، ساختار این فیلتر از چندین لایه بافت بسیار ریز که حول یک محور پیچیده شده، تشکیل می شود که تمام آلاینده های آب آشامیدنی را به پساب فاضلاب می فرستد و فقط املاحی که کوچک تر از یک ده هزارم میکرون هستند را از خود عبور می دهد. عمر مفید فیلتر ممبران، یک سال و نیم تا دو سال است.

راهنمای تفیه آب

فیلتر ممبران در انواع تصفیه آب خانگی

در فیلتر مرحله پنجم، بی‌کربنات کلسیم و بی‌کربنات منیزیم باعث رسوب مواد مضر موجود در آب شامل: جیوه، آرسنیک، نیترات و... می شود و این رسوبات به فاضلاب هدایت می شود. مرحله آخر و مهم ترین فیلتر در فیلتر های دستگاه تصفیه آب، فیلتر مینرال معدنی ساز است. این فیلتر املاح معدنی مفیدی نظیر: کلسیم، منیزیم، سدیم و بی‌کربنات را که در طی مراحل قبل حذف شده بودند را به آب تصفیه شده اضافه می کند تا سختی آب به میزان استاندارد یعنی زیر عدد صد برسد تا برای سلامت بدن مشکلی ایجاد نکند. در مرحله پایانی تصفیه از لامپ UV و تولید اشعه ماوراُ‌ بنفش برای از بین بردن ویروس ها و میکروب ها و قارچ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سرویس و نگهداری انواع تصفیه آب خانگی

اگر می خواهید که یکی از  انواع تصفیه آب خانگی را خریداری کنید. باید در جریان باشید که این دستگاه های تصفیه آب، به صورت سالیانه نیاز به بررسی توسط سرویس‌کاران شرکت مربوطه دارند. زمان تعویض فیلتر ها از چند ماه تا دو سال، بسته به نوع و کارایی فیلتر متغیر است، زمان عوض کردن فیلترها بستگی به میزان آب مصرف شده و مرغوبیت آب ورودی به دستگاه دارد. در نتیجه خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی برای داشتن آب سالم به تنهایی کافی نیست و برای افزایش کارایی این دستگاه‌ها باید به سرویس نگهداری آن‌ها اهمیت داد. برای نگهداری درست از دستگاه بایستی در بازه‌‌‌ های زمانی که در زمان نصب تعیین شده، فیلترهای دستگاه را تعویض کنیم. بهتر است سرویس دستگاه تصفیه آب توسط افراد ماهر در این زمینه که از طرف شرکت معرفی می شوند، انجام شود. در صورتی که آب ورودی شما از سختی بالایی برخوردار است، تعویض فیلترها در بازه زمانی کمتری انجام شود تا به دستگاه آسیبی وارد نشود.

هزینه های سرویس و نگه داری انواع تصفیه آب خانگی شامل هزینه های تعویض فیلتر ها بصورت ماهیانه یا سالانه و هزینه های مربوط به تعمیر و تعویض برخی از قسمت های دستگاه خواهد بود. نگهداری و مراقبت از دستگاه تصفیه در برابر عوامل محیطی دارای اهمیت و افزایش کارایی در انواع تصفیه آب خانگی می گردد. آن را به آب گرمی که دمای آن بیشتر از ۴۵ درجه سانتیگراد است نباید متصل کرد زیرا آب گرم باعث خوب کار نکردن فیلترهای دستگاه می شود، به خصوص فیلترهای الیافی را از شکل اولیه خود خارج کرده و همچنین به دیگر قطعات دستگاه آسیب وارد می کند همچنین اتصالات و واشرها در اثر گرمای آب تغییر شکل پیدا کرده و باعث شل شدن اتصالات می شود که در نتیجه امکان نشت آب وجود دارد. همچنین از دستگاه در برابر یخ زدگی حفاظت می شود، اگر دستگاه در معرض سرما قرار دارد می توانید اطراف دستگاه را عایق بندی کنید. سرما و یخ زدگی آب درون مخزن و فیلترها موجب ترک برداشتن آن ها می شود که در این صورت دستگاه قابل مرمت نیست.

سرویس دستگاه تصفیه اب خانگی

سرویس و حفاظت نادرست برای صرفه جویی در هزینه ها، زیاد شدن قیمت حفاظت و بازسازی انواع تصفیه آب خانگی را در پی خواهد داشت. برای مثال زمانی که صافی های انواع تصفیه آب خانگی دیر تعویض شود، باعث تجمع بیش از اندازه آلاینده در فیلتر شده و این حجم باعث تخریب بافت فیلترها می شود در نتیجه آلاینده های عبوری وارد قسمت های دیگر دستگاه شده و به بقیه دستگاه نیز آسیب می زنند، که این امر باعث افزایش مبلغ برای تعویض فیلترها و تعمیر و تعویض قطعات دستگاه خواهد شد.

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا