بزرگترین فروشگاه آنلاین تجهیزات و ابزارآلات صنعتی، برق، اتوماسیون و لوازم خانگی
کارکرد و موارد استفاده از پمپ آب صنعتی

کارکرد و موارد استفاده از پمپ آب صنعتی

نویسنده : 06مهر1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

کارکرد ها و موارد استفاده از پمپ آب صنعتی:

انواع پمپ آب در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و در اندازه ها و پیکربندی های گوناگون متناسب با نیازهای مختلف پمپاژ آب برای مثال در خانه ها ، املاک تجاری و صنایع مختلف تولید می شوند . در این میان پمپ های آب صنعتی دارای ویژگی های پیشرفته ای هستند که برای خواسته های منحصر به فرد بخش ها و مشاغل مختلف طراحی شده اند.

یکی از عمده مصارف پمپ آب صنعتی معمولاً در صنعت ساختمان است.همچنین پمپ آب صنعتی معمولاً در اماکن ساختمانی که نیاز به حذف آب اضافی دارد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در انتقال آب در سیستم های تهویه مطبوع و همچنین جهت استفاده در سیستم های خنک کننده در ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند . از پمپ آب صنعتی می توان برای انتقال آب در مسافت های طولانی و خطوط لوله با حجم بالاتری نیز استفاده کرد .

تصویر چند پمپ آب پر قدرت در کنار هم در یک محیط صنعتی


انواع پمپ آب صنعتی بر اساس عملکرد:

پمپ آب صنعتی انواع مختلفی دارند. آنها را می توان بر اساس نحوه عملکرد آنها دسته بندی کرد. در واقع  پمپ آب صنعتی می توانند در أنواع دستی ، برقی ، هیدرولیکی یا مجهز به گاز باشند. بر اساس نحوه حرکت سیالات می توان پمپ ها را به دسته های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ و جابجایی مثبت طبقه بندی کرد. هر دو نوع برای انتقال مداوم آب از یک مکان به مکان دیگر در نظر گرفته شده است.

پمپ آب گریز از مرکز یا سانتریفیوژ:

در پمپ آب گریز از مرکز، یک پروانه چرخان برای انتقال آب به داخل دستگاه و اعمال فشار برای تخلیه آن استفاده می شود. پمپ های سانتریفیوژ دبی بالایی را ارائه می دهند. آنها نه تنها برای آب بلکه برای انواع دیگر مایعات با ویسکوزیته کم مورد استفاده قرار می گیرند.

نمای کناری از یک پمپ آب سانتریفیوژ

پمپ های جابجایی مثبت

پمپ های جابجایی مثبت به پمپ های دوار نیز معروف هستند. برای انقباض و گسترش دیافراگم انعطاف پذیر خود از نیروی مکانیکی استفاده می کنند. این پمپ  برای رساندن مقدار مشخصی جریان طراحی شده اند و در مایعات متحرک با ویسکوزیته بالا استفاده می شوند ، مانند مواردی که ممکن است سیال حاوی مواد جامد باشد. برخلاف پمپ های سانتریفیوژ ، پمپ های جابجایی مثبت دبی کم تری را ارائه می دهند و برای کاربردهای فشار بالا بسیار مناسب هستند.

تصویر یک پمپ جابجایی مثبت از نمای کناری

پمپ های صنعتی برای طیف گسترده ای از کاربردها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ صنعتی معمولاً یک پمپ با فرآیند سنگین است که برای جابجایی طیف وسیعی از مواد شامل آب ، مواد شیمیایی ، نفت ، فاضلاب ، روغن ، لجن ، دوغاب یا مواد غذایی استفاده می شود.

مسائل مربوط به آب در ایران ، هم در مناطق روستایی و هم در شهرها همیشه دردسرساز بوده است. صرف نظر از این که میزان بارندگی به اندازه کافی خوب بوده یا منابعی که آب را تأمین می کنند پر شده یا نه، ما اغلب با کمبود آب روبرو می شویم.

پمپ های آب با مکانیزم ساده و فناوری نوآورانه ، آب را از منابع زیرزمینی می گیرند و به خانه های ما می رسانند. در اکثر مناطق روستایی و صنعتی ، پمپ های آب موضوع کمبود آب را از بین می برند


بیشتر بدانید:


پمپ آب کف کش:

پمپ آب کف کش، دارای یک موتور مهر و موم شده جهت جلوگیری از ورود خروج آب است. به طور معمول ، این پمپ  هرگز به خنک کننده احتیاج ندارد زیرا در سیالات غوطه ور شده و از این طریق کار میکند و خنک میشوند . در واقع ، یک پمپ کف کش نباید از آب خارج شود زیرا این کار می تواند عوارضی ایجاد کند که کارکرد صحیح و بدون مشکل پمپ را دچار اختلال کند.

موارد استفاده و کاربرد های پمپ آب کف کش:

این پمپ ها در مناطقی با بارندگی شدید که احتمال جاری شدن سیل وجود دارد بسیار مفید است. با کمک پمپ های آب می توان به سرعت آب انباشته شده را انتقال داده و از وقوع آب گرفتگی جلوگیری کرد .

به طور معمول ، این پمپ ها انتخاب مناسبی برای طیف وسیعی از کاربردها هستند. برای برداشت آب از چاه ، پمپ کف کش یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید داشته باشید. به این دلیل که می توانید آن را مستقیماً در منبع آب و در انتهای چاه قرار دهید و آب با کیفیت را مستقیماً به خانه ، باغ  یا استخر خود پمپ کنید. قبل از اینکه به مزایا و  مشکلات این پمپ آب بپردازیم ، باید در مورد نحوه عملکرد آن صحبت کنیم تا درک بهتر و کاملتری داشته باشیم.

نمای روبرو از یک پمپ آب کفکش

نحوه عملکرد پمپ آب کف کش:

پمپ آب کف کش معمولی به روشی کاملاً ساده کار می کند. در واقع با تبدیل انرژی چرخشی به انرژی جنبشی آب را از کف کشیده و به بالا هدایت می کند . هنگامی که آب از طریق ورودی از کف پمپ وارد می شود از طریق چرخش پروانه از دهانه خروجی به بیرون رانده می شود. بعد از این مرحله ، آب به سمت سطح و بالا حرکت می کند.

در واقع پمپ کفکش، پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای محسوب می شود. هر یک از پروانه ها در موقعیت عمودی کار می کنند تا حجم زیادی انرژی پمپاژ تولید کنند. موتور هیدرولیکی درون پمپ معمولا یک پمپ چرخه بسته است ، اگرچه ممکن است در برخی موارد چرخه باز نیز باشد. این دو مدل از نظر کارایی و نحوه کار تفاوت چندانی ندارند و تاثیری در انتخاب شما ایجاد نمی کند .

به غیر از توجه به موارد مکانیکی ، برای انتخاب این مدل پمپ باید چند عنصر دیگر را نیز در نظر داشته باشیم. اول از همه ، پمپ شما باید همیشه در مایع غوطه ور باشد تا به خوبی کار کند. اگر از آب خارج شود ، ممکن است بیش از حد گرم شده و یا صدمه ببیند .

یک پمپ کفکش معمولی همچنین کاربردهای مختلف عملیاتی بسیاری دارد. به عنوان مثال ، می توان پمپ کفکش را برای تخلیه و پایداری سطح مشخصی از مایعات درون مخازن بزرگ استفاده کرد . همچنین اغلب برای پمپاژ آب چاه در خانه ها یا استخرها استفاده می شود. این دامنه متنوع فعالیت ، پمپ کف کش را به ابزاری مفید تبدیل می کند.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه، می توانید به مقاله کاملتر: نحوه انتخاب و انواع کاربرد پمپ های کف کش رجوع کنید.


آشنایی با پمپ آب لجن کش:

انواع مختلفی از پمپ های غرق آبی وجود دارد.  پمپ کف کش که معمولاً در خانه ها استفاده می شود پمپ لجن کش وپمپ شناور. موتورهای این دسته از پمپ ها به نوعی طراحی شده اند که تا هنگام کار هیچ آبی به آن وارد نشود. معمولاً موتور پمپ لجن کش در یک قاب محصور است که از روغن پر شده است. پمپ لجنکش برقی است و حتی با توجه به اینکه احتمال برق گرفتگی تقریباً وجود ندارد ، هنگام استفاده از آن باید باید محتاط باشیم.

همانطور که از نام این محصول مشخص است ، یک پمپ لجن کش در آب شناور (غوطه ور) بوده و توانایی پمپاژ مایعات با چگالی بالا را دارد . پمپ لجن کش برای جابجایی پسماند فاضلابی و همچنین گل لای رقیق شده مناسب است . از این پمپ در صنایع مختلف برای جابجایی و استخراج سیالات سنگین استفاده می شود .

تصویر پمپ آب لجن کش از نمای روبرو


مزایا و معایب پمپ لجن کش:

یکی از مشکلات پمپ لجن کش خوردگی و یا از بین رفتن آب بندی آن بر اثر گذر زمان است . این اتفاق باعث نفوذ آب به داخل موتور شده که استفاده از آن را تا زمان تعمیر پمپ غیر ممکن می کند. همچنین ، این مهر و موم  و آب بندی تعمیرات این مدل از پمپ را بسیار دشوار می کند.

پمپ آب لجن کش  با  ساختار جمع و جور ، حجم کم ، جابجایی و نصب آسانی را فراهم می کند. در واقع با استفاده از این پمپ نیازی به ساخت ایستگاه پمپاژ فاضلاب نیست و می توان با غوطه ور شدن در آب کار کند و هزینه های پروژه انتقال را تا حدودی کاهش دهد. کانال جریان بزرگ و همچنین خاصیت ضد انسداد در این مدل از پمپ ، توانایی عبور خاک را تا حد زیادی بهبود می بخشد ، در واقع می تواند مواد و ذرات جامد با ابعاد کوچک را به طور موثر عبور دهد. پمپ لجن کش خروجی از بالا معمولا به یک سیستم گردش آب خارجی جهت خنک نگه داشتن دستگاه در مواردی که سطح آب کمتر از حد معمول باشد مجهز هستند . پمپ لجن کش با جریان زیاد تولید شده توسط پروانه های خود به صورت یک همزن عملکرده و اختلاط خودکار را بوجود می آورد ، که این فرایند آب استخر را بهم بزند تا فاضلاب، خاک و آب را مخلوط کرده و به راحتی تخلیه کند. شناور پمپ لجن کش می تواند به طور خودکار موجب توقف پمپ در زمانی که سطح آب مورد نیاز کاهش پیدا کرده باشد شود.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه، پمپ لجنکش می توانید به مقاله : پمپ لجن کش؛ کاربرد و ویژگی های آن رجوع کنید.

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا