پمپ کف کش چیست؟ کاربردها، انواع و بهترین عملکرد یک کفکش

پمپ کف کش چیست؟ کاربردها، انواع و بهترین عملکرد یک کفکش

نویسنده : 06مهر1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

پمپ کف کش چیست؟

یکی از انواع پمپ آب گریز از مرکز که به طور کامل زیر آب غرق می شوند، پمپ های کف کش هستند . نحوه کارکرد پمپ کف کش به این گونه است که یک الکتروموتور باعث به حرکت درآمدن پمپ می شود و با این حرکت پمپ، انرژی جنبشی سیال یا همان مایعی که قرار است توسط پمپ پمپاژ شود افزایش پیدا می کند و باعث انتقال سیال به بیرون می شود.

در نوع از پمپ آب، میزان فشار پمپاژ کردن مایع خروجی را میزان دور موتور پمپ کف کش تعیین می کند . بهتر است از پمپ کف کش برای پمپاژ کردن آب های تمیز و بدون ذرات معلق استفاده کنید.

انواع پمپ کف کش:

پمپ کف کش را می توان با توجه به نوع کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم نمود. کف کش تکفاز و کفکش سه فاز که کف کش های تکفاز خود به دو زیر دسته فلوتردار و ساده تقسیم می شوند. همچنین پمپ کف کش را از نظر جنس بدنه می توان در سه دسته بدنه کفکش پلاستیکی، آلومینیومی و چدن نیز دسته بندی کرد.

همانطور که گفته شد این نوع پمپ ها در دو حالت تک فاز و سه فاز تولید می شوند که کف کش تک فاز؛ دهانه خروجی با اندازه های ۱ و ۱/۱.۴ و ۲ و ۳ اینچ و کف کش های سه فاز؛ دهانه خروجی برابر با  ۲ و ۳ و ۴ و ۶ اینچ دارند.

اجزاء تشکیل دهنده پمپ کف کش:

پمپ های کف کش از اجزاء مختفی از قبیل: پروانه، الکتروموتور، محور، حلزون، درزگیر مکانیکی، کابل و متعلقات دیگر تولید شده اند. کفکش ها براساس نوع کاربرد در انواع آلومینیومی، استنلس استیل، چدنی، مواد پلیمری  و ... نیز ساخته می شوند. با توجه به اینکه مقدار پمپاژ این محصولات نیز به سرعت چرخش پروانه های آن بستگی دارد، پروانه ها نیز باید از مواد با کیفیت ساخته شوند ولی بطور معمول جنس آن ها از استیل، چدن، برنج، تکنوپلیمر و نوریل (پلاستیک فشرده) هستند.

آشنایی با انوع پروانه در پمپ کف کش:

همچنین 2 نوع پروانه در این محصولات استفاده می شود، پروانه های کاملا بسته و پروانه های نیمه باز، که از پروانه های بسته برای آب های صاف و تمیز استفاده می شود که فشار بالایی وارد می کند. از پروانه های نیمه باز نیز برای انتقال آب هایی که آلوده هستند استفاده می شود.

کاربردهای پمپ کف کش:

برای مثال از پمپ کفکش با بدنه استیل در مناطقی که آب آن شور است و یا دارای خاصیت اسیدی است استفاده می شود. همچنین در مناطقی که آب آشامیدنی قابل شرب دارند، پمپ های کف کشی که بدنه آن ها از جنس چدن و آلومینیوم است مورد استفاده قرار می گیرند.

از پمپ های کف کش در آبیاری مزارع کشاورزی، مصارف مسکونی، انتقال آب چاه ها، انتقال سیالات مختلف صنایع غذایی و دارویی، انتقال آب مخازن و استخرها،  تخلیه پساب‌های فاضلاب (با غلظت کم)، حوضچه ها و گودال ها، در فواره‌ها و  تخلیه پساب‌های ناشی از باران هم استفاده می شود.

خرید پمپ کف کش با کمک اطلاعات لازم برای انتخاب پمپ کف کش


برای خرید انواع پمپ و بررسی و انتخاب یک پمپ آب مناسب لطفا به صفحات زیر مراجعه کنید:

مشخصات فنی، قیمت و خرید اواع پمپ آب

راهنمای نحوه انتخاب پمپ آب


پمپ کف کش فلوتر دار (دارای قطع کن برقی) چگونه کار می کند؟ و دلیل استفاده از فلوتر در پمپ های کف کش چیست؟

الکتروموتوری که در پمپ های کف کش به کار رفته است از مهم ترین اجزاء پمپ های کف کش است و اگر بسوزد به زبان ساده تر پمپ شما از کار می افتد، و یکی از دلایلی که می تواند باعث سوختن الکتروموتور پمپ کف کش شود بدون آب (خشک) کار کردن آن است به همین دلیل فلوتر ها یا همان کنترل کننده های سطح بر روی پمپ نصب می شوند تا سطح سیال را در پمپ کف کش کنترل کنند و از کارکرد بدون آب پمپ کف کش جلوگیری کنند.

کارکرد پمپ های کف کش فلوتر دار به این گونه است که با پایین آمدن سطح آب، فلوتر فرمان قطع جریان برق را می دهد، و پمپ را از کار می اندازد. همچنین هنگامی که سطح جریان آب بالا بیاید جریان برق پمپ به دستور فلوتر وصل شده و پمپ کف کش دوباره شروع به کار می کند.  برخی از پمپ های کف کش فاقد فلوتر یا همان اتومات هستند، و در صورتی که شما یک کف کش بدون فلوتر داشته باشید هر زمان که بخواهید می توانید بر روی آن فلوتر نصب کنید زیرا این قطعه بر روی پمپ قابل نصب است. (توسط تعمیرکار ماهر)

برای عملکرد بهتر پمپ کف کش چه کنیم؟

برای این که پمپ کف کش شما عملکرد بهتری داشته باشد بهتر است که پمپ از کف چاه فاصله داشته باشد و با قرار دادن یک سبد پلاستیکی در زیر آن از ورود ذرات ته نشین شده در کف چاه به داخل کف کش جلوگیری کنید. پمپ کفکش دارای منحنی عملکرد صحیح می باشد که به آن CURVE می گویند.

برای مثال، کفکش حداکثر 24 متر ارتفاع می تواند در ارتفاع 12 تا 20 متر بهترین عملکرد را داشته باشد. چنانچه از پمپ در خارج از این محدوده ارتفاعی مورد استفاده قرار گیرد موتور پمپ دچار آسیب می شود. عمق غوطه وری در کفکش ها متفاوت بوده و کارخانه سازنده، آن را مشخص می نماید.

تولید کنندگان پمپ های سانتریفیوژ غرقابی:

این محصول توسط برند های مختلفی در سطح جهان تولید و عرضه می شود که از بین نمونه های خارجی آن می توان به برند ایتالیایی لوارا، سائر، پنتاکس، ابارا، داب، کالپدا و از برندهای ایرانی آن به  راد پمپ، فدک، جهان پمپ، اسپیکو و توان تک اشاره کرد.

با توجه به گستردگی انواع این محصول کاربردی نکات بسیار مهمی هستند که در هنگام خرید یک پمپ کف کش باید به آنها توجه کنید از جمله آن ها می توان قدرت الکترموتور، میزان آبدهی و قطر دهانه خروجی را نام برد. همچنین اگر قصد خرید پمپ های کف کش را دارید بهتر است قبل از انتخاب و خرید به دبی و نمودار ارتفاع یا هد پمپ بسیار توجه کنید. گستردگی انواع این محصول، انتخاب مناسب آن را بسیار سخت کرده است و از همین رو بهتر است قبل از انتخاب و خرید با یک مشاور حرفه ای که اطلاعات کافی در مورد این نوع محصول را دارد مشورت کنید و از او کمک بخواهید.

مشاوره و پشتیبانی خرید انواع پمپ آب و تجهیزات صنعتی

شرکت ویدفکتور با سال ها سابقه در ارائه محصولات صنعتی می تواند بهترین راهنمایی را در انتخاب مناسب محصول برای شما داشته باشد اگر به دنبال خرید یک پمپ کف کش مناسب هستید می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید. 

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا