بزرگترین فروشگاه آنلاین تجهیزات و ابزارآلات صنعتی، برق، اتوماسیون و لوازم خانگی
منبع تحت فشار چیست و چگونه کار می کند؟

منبع تحت فشار چیست و چگونه کار می کند؟

نویسنده : 04مهر1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

منبع تحت فشار چیست؟

منبع تحت فشار یا مخزن تحت فشار یکی از مهم ترین اجزاء متصل به پمپ آب در سیستم آبرسانی  می باشند. این منابع موجب آبرسانی هرچه بهتر و آسان تر می شوند و هم چنین از سرعت و کارکرد غیر ضروری الکتروموتور پمپ جلوگیری می کنند. هم چنین ، منبع تحت فشار موجب تثبیت سطح فشار آب در ساختمان و بین گردش های پمپ می شود. 

 

مخازن تحت فشار یکی از مهم ترین اجزاء در سیستم آبرسانی می باشند. این منابع موجب آبرسانی هرچه بهتر و آسان تر می شوند و هم چنین از سرعت و کارکرد غیر ضروری الکتروموتور پمپ جلوگیری می کنند. هم چنین ، منابع تحت فشار موجب تثبیت سطح فشار آب در ساختمان  و بین گردش های پمپ می شوند. این نوع مخازن به منابع دیافراگمی ، مخازن پمپ آب و یا مخازن تحت فشار پمپ آب معروف می باشند و معمولا با رنگ ها و برندهای گوناگون در بازار عرضه می شوند . رایج ترین و پرمصرف ترین حجم برای کاربران خانگی منابعی با سایز 24 لیتری هستند و برای یک تا 3 طبقه مناسب می باشند و هم چنین می توان از آنها در این ارتفاع انتظار عملکرد خوبی را داشت. بعد از حجم 24 لیتری ، بهترین حجم مصرفی برای ساختمان های چند طبقه که به صورت مشترک از یک پمپ استفاده می کنند ، به ترتیب 80-100-150 لیتری می باشد که با توجه به ارتفاع ساختمان ، تعداد واحد ، فشار مورد نیاز ، پمپ آب نصب شده و دیگر پارامترهای مورد نیاز تعیین می گردد.


سه نوع منبع تحت فشار وجود دارد:

  1. منابع تحت فشار بادی: منابعی گالوانیزه شده هستند، که آب و هوا را در یک مخزن بزرگ نگه می دارند. تمامی اجزای این نوع منابع تفکیک نشدنی هستند و به این دلیل، سایز بزرگی دارند و گنجایش حجم آب بیشتری را دارند.
  2. منابع تحت فشار دیافراگمی: این منابع ساختاری بسیار فشرده و محکمی دارند و دیافراگم آن ها لاستیکی و ثابت است و مکش کمتر آب را از مکش بالاتر از هوای متراکم شده تفکیک می کند. همانطوری که آب در منبع پمپاژ می شود، دیافراگم هوای متراکم شده را تا زمانی که سطح فشار آب به حد لازم برسد، هل می دهد و سپس پمپ خاموش می شود. این روند موجب ثابت ماندن فشار آب در ساختمان می گردد. در هنگام مصرف آب، دیافراگم مجددا به حالت اول بر می گردد (با همان فشار ثابت).

  3. منابع تحت فشار بالنی: این نوع منابع بسیار شبیه به منابع دیافراگمی هستند. با این وجود، آن ها دارای بالنی در انتهای منبع هستند که آب تحت فشار را نگه می دارد. همانند منابع تحت فشار دیافراگمی، زمانی که پمپ فشار آب را بالا می برد، بالن تحت مکش هوای فشرده باد می شود تا جایی که فشار در نقطه مورد نظر به حداکثر برسد و در نهایت پمپ خاموش می شود. در هنگام مصرف آب،‌ هوای فشرده شده باد بالن را خالی می کند و فشار به حالت اولیه خود بر می گردد و مجددا پمپ راه اندازی می شود.


نحوه عملکرد منابع تحت فشار:

نحوه عملکرد منابع تحت فشار پمپ

این نوع منابع با داشتن تیوپ داخل منبع، موجب هدایت آب پرفشار به داخل لوله ها توسط باد متراکم موجود در منبع می شوند. کارکرد آن ها به صورتی است که فلنج لبه بین منبع و فلنج گیر می کند و باعث آب بندی آن می شود. آب که با فشار پمپ به داخل منبع هدایت شده است در هنگام باز شدن شیر تخلیه می شود،‌ و اگر شما بیش از حد مصرفی ذخیره شده در منبع را بخواهید،‌ سپس پمپ روشن شده و مجددا نیاز شما را برطرف خواهد کرد. فشار باد درون منابع دیافراگمی بستگی به تعداد طبقات ساختمان و متراژ و تعداد واحدها و سایر پارامترها دارد،‌ ولی به طور نسبی بین ۲۰ تا ۴۵ psi قرار می گیرد.

سایز منبع:

سایز منبع بسیار مهم است. منابع تحت فشار سایز های مختلفی دارند و انتخاب یک منبع با سایز مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.منبع تحت فشار

  • منبع بسیار کوچک موجب کارکرد هرچه بیشتر پمپ می شود.
  • کارکرد متناوب پمپ (خاموش و روشن شدن پمپ) موجب خرابی زودرس پمپ می شود.

سایر مقالات مرتبط:


شاید این سوال برای همه ما به وجود بیاید که چرا برای واحد های بیشتر منبع های بزرگتری را انتخاب می کنیم. آیا فشار آب بیشتری را نیاز داریم؟ در حقیقت این طور نیست. منبع تحت فشار به هیچ عنوان با فشار آب ارتباطی ندارد. همواره این پمپ است که فشار آب را تأمین می کند. منبع تحت فشار تنها به ذخیره آب در هنگام خاموش بودن پمپ می پردازد و از مصرف برق بیش از حد جلوگیری می کند. هم چنین موجب تنظیم گام های روشن و خاموش شدن اتوماتیک پمپ می شود. هرچه قدر منبع تحت فشار بزرگتر باشد، پمپ آب بیشتری را ذخیره می کند و دیرتر روشن می شود و در این صورت عمر منبع تحت فشار بالاتر می رود.


مزایای منابع تحت فشار:

  • عمر منابع دیافراگمی لاستیکی در برابر سایش، زنگ زدگی و پوسیدگی به دلیل صاف بودن جداره داخل مخزن بسیار طولانی می باشد.
  • این منابع کاملا بهداشتی هستند و ظاهری زیبا دارند.
  • در هنگام ضربه آب برای خاموش و روشن شدن،‌ موجب کنترل پمپ می شوند.
  • این منابع موجب می شوند تا اصطکاک پمپ آب پایین آمده و مقدار فشار لازم برای خروجی آب مصرفی ایجاد شود.
  • دارای تیوپی مقاوم هستند که از انبساط آب جلوگیری می کنند، و تغییری در طعم و مزه آب مصرفی ایجاد نمی کنند.
  • از افزایش فشار و خطرات آن در سیستم پکیج جلوگیری می کنند.

برای بررسی مشخصات فنی، مشاهده تصاویر، استعلام قیمت و خرید انواع پمپ آب، الکتروموتور و لوازم و تجهیزات یدکی آنها می توانید به صفحات فروشگاه ایینترنتی ویدفکتور مراجعه فرمایید:

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا