بزرگترین فروشگاه آنلاین تجهیزات و ابزارآلات صنعتی، برق، اتوماسیون و لوازم خانگی
كمپرسورهای سیستم تبريد

كمپرسورهای سیستم تبريد

نویسنده : 21شهریور1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

كمپرسورهای سیستم تبريد:

كمپرسورها در واقع بخش حیاتی يك سيستم تبريد هستند. وظیفه اصلی آنها مكش گاز از اواپراتور و رانش به طرف كندانسور است. كمپرسور در قسمت مكش توليد فشار منفی یا ساکشن و در قسمت خروجي توليد فشار زياد یا مثبت می نمايد تا گازفشرده خروجی به نوبه خود در كندانسور با از دست دادن دما به مايع تبدیل  گردد. به اختصار كمپرسور نيروی لازم برای ادامه عمل سيستم تبرید را توليد می نمايد و براي اين منظوراز كمپرسورهای مختلفی استفاده می شود که معمول ترين اين كمپرسورها عبارتند از :

  • كمپرسورهاي متقارن(پيستوني)
  • كمپرسورهاي دوار (با تيغه ثابت با تيغه گردان پيچي يا حلزوني)
  • كمپرسورهاي گريز از مركز(سانتريفوژ)
  • کمپرسورهای تبرید به شکل کلی به سه گروه دسته بندی می شوند:
  • بسته یا یکپارچه hermetic
  • و کمپرسور های نیمه یکپارچه semi hermetic
  • کمپرسورهای باز open 

طبقه بندی کمپرسورها (مطابق با روش کارکرد):


۱ -کمپرسورهای جابجایی مثبت(Positive displacement type)  :

  • کمپرسورهای سیلندر پیستونی (رفت و برگشتی) reciprocating type
  • کمپرسورهای تیغه ثابت Stationary Vane type
  • کمپرسورهای اسکرال Scroll Compressor
  • کمپرسورهای اسکرو Screw Compressor
  • کمپرسورهای مداری Compressor Orbital

2- کمپرسورهای دینامیکی-چرخشی: roto-dynamic type))

  • کمپرسورهای سانترفیوژ Centrifugal Compressor
  • کمپرسورهای سانترفیوژ نوع جریان محوری Centrifugal axial flow type
  • طبقه بندی کمپرسورها براساس قرارگیری موتور
  • کمپرسور باز (اپن) :open type compressor

اصلی ترین مشخصه کمپرسورهای باز این است که موتور در محفظه ای جداگانه قرار دارد و موتور وکمپرسور از طریق کوپلینگ و یا تسمه به یکدیگر متصل هستند.

  • کمپرسور نیمه بسته(سمی هرمتیک) :Semi-hermetic compressor

پوسته این کمپرسورها کاملا بسته نیست و با پیچ مونتاژ شده و امکان تعمیر و دسترسی به قطعات وجود دارد. این کمپرسورها از کمپرسورهای هرمتیک گرانتر هستند.

  • کمپرسورهای بسته (هرمتیک) :hermetic compressor

محفظه این کمپرسورها کاملا بسته است و این کمپرسورها معمولا از ۲ قسمت لوله ای مانند تشکیل شده اند که جوشکاری شده است بنابراین امکان تعمیر آسان این کمپرسورها وجود ندارد و قیمت این کمپرسورها پایین است و در ظرفیت های بالای ۵۰Hp (اسب بخار) وجود ندارد.


يك كمپرسورپیستونی  چه طور كارمي كند؟

سوپاپ های مسیر مكش و رانش توسط دو عامل فشار فنر و فشار گاز بسته نگاه داشته می شونددر موقع عمل برگشت پيستون و با بسته بودن هر دو سوپاپ فشار داخل سيلندر به همان نسبت كه حجم افزايش مي يابد کاهش می یابد و موقعي كه فشار داخل سيلندر كمتر از فشار زيرين سوپاپ مكش شود اختلاف اين دو فشار سبب باز شدن اين سوپاپ می گردد. وقتی پيستون پايين می آيد يعني در مرحله برگشت پيستون گاز موجود در داخل اواپراتور به طرف سيلندر كمپرسور كشيده شده و موجب زياد شدن تدريجی حجم گاز در سيلندر می شود. در پايين ترين نقطه حركت پيستون ديگر فضايی براي زياد شدن حجم و جريان گاز به داخل مدار وجود ندارد. بنابراين اختلاف فشاری هم وجود نخواهد داشت و فنر سوپاپ مكش را می بندد چرا که سيلندر از گاز پر شده است.

در موقع عمل بالا رفتن پيستون گاز داخل سيلندر تحت فشار قرار گرفته و متراكم می شود و فشار آن از فشار كمی بيشتر از لوله خروجی گاز در بالاي سوپاپ فشار می رسد اين فشار موجب می شود كه سوپاپ فشار باز شود و بقيه نيروي پيستون تا انتهاي سيلندر صرف راندن و تخليه گاز از طريق سوپاپ می گردد .

چون در انتهای عمل رفت پيستون ديگر اختلاف فشاری براي باز نگاه داشتن سوپاپ وجود ندارد، در نتيجه فنر سوپاپ را می بندد ولي مقدار كمی گاز در آخرين فاصله بين پيستون و سيلندر صفحه سوپاپ باقي می ماند و اين گاز می بايستی در موقع پايين رفتن پيستون و قبل از اين كه سوپاپ مكش دو مرتبه باز شود انبساط پيدا كند.


انواع كمپرسور:

كمپرسورها برحسب نياز در اندازه های مختلف ساخته می شوند و با توجه به نحوة كاركرد به سه نوع پيستوني، دوار و گريز از مركز تقسيم می شوند .كار كمپرسورها، ايجاد نيروی مكش لازم براي مكيدن گاز مبرّد از اواپراتور، متراكم كردن گاز، و سپس فرستادن آن به كندانسور است، كه در آن گاز به مايع تبديل می شود . مكندگي كمپرسور، گاز را از سمت راست فشار ضعيف به سمت فشار قوي منتقل می كند  و حجم گازی كه بايد متراكم شود بستگی به ميزان جابه جايي پيستون كمپرسوردارد. وظيفة كمپرسور در سيستم تبريد تراكمی اين است كه با ايجاد اختلاف فشار لازم، جريان مبرّد را از يك قسمت سيستم به قسمت ديگر برقرار كند .در اثر وجود همين اختلاف فشار بين سمت فشار قوی و سمت فشار ضعيف است كه مايع مبرّد از ميان شير انبساط به اواپراتور رانده می شود . برای اينكه بخار كم فشار، اواپراتور را ترك كند و راهی واحد تقطير شود بايد  فشاری بيشتر از فشار موجود در قسمت مكش واحد تقطير داشته باشد.


سایر مقالات مرتبط:


بطور عمومی چهارنوع کمپرسور بصورت عمده در کارخانجات تولید تجهیزات تبرید تراکمی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

کمپرسورهای پیستونی، مارپیچی (اسکرالپیچی (اسکرو) و سانتریفیوژ.


کمپرسورهای پیستونی بصورت سنتی چندین دهه است که در صنعت تبرید مورد استفاده قرار می گیرد که شامل:

میل لنگ، پیستون، شاتون، سیلندر و سوپاپ ها می باشند.. در این نوع کمپروسورها گاز سوپر هیت در نقطه مرگ پائین وارد سیلندر شده و در نقطه مرگ بالا با فشار و دمای بالا از سیلندر خارج می گردد.

امروزه کمپرسورهای اسکرال و روتاری اسکرو بسیار معمول شده اند زیرا قابلیت ها و راندمان بهتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی در صنعت تبرید دارند.

کمپرسورهای پیستونی، اسکرال و اسکرو بر اساس به دام انداختن مبرد در محفظه کمپرسور و سپس کاهش حجم آن مبرد را فشرده می نمایند که بر این اساس به این کپرسور ها کمپرسورهای جابجائی مثبت می گویند.

در مقابل کمپرسورهای سانتریفیوژ با استفاده از اصل فشرده سازی دینامیکی و تبدیل انرژی جنبشی به انرژی پتانسیل برای افزایش فشار بخار مبرد ورودی عمل می نمایند که با استفاده از نیروی گریز ار مرکز که توسط پروانه این کمپرسورها تولید می شود بخار مبرد را ابتدا سرعت داده و سپس این سزعت را به فشار تبدیل می نمایند .

بر اساس نوع عملکرد کمپرسورهای سانتریفیوژ به این کمپرسورها، کمپرسورهای دینامیکی می گویند.


فروشگاه ویدفکتور به عنوان تخصصی ترین مرکز ارائه خدمات مشاوره خرید و فروش انواع پمپ و الکتروموتور و سایر تجهیزات صنعتی، آماده پاسخگوی به نیازهای شما مشتریان عزیز است:

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا