پیچ گوشتی و انواع آن

پیچ گوشتی و انواع آن

نویسنده : 21فروردین1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

پیچ گوشتی :

پیچ‌ گوشتی یا پیچ‌چرخان یا  وسیله‌ای جزء ابزار عمومی دستی  است که با استفاده از خاصیت اهرمی و گشتاوری، در باز و بسته کردن انواع پیچ بکار گرفته می شود اولین پیچ‌گوشتی که دارای دسته ای  برای در دست گرفتن بود، در سال‌هایی پس از ۱۸۰۰ میلادی اختراع شد.اولین فردی که این وسیله را به نام خود ثبت کرد . الفرد جنز بود که در سال 1860 اختراع آن را به نام خود ثبت نمود .

 

از این وسیله در اندازه‌های مختلف و شکل نوک و سر متفاوت، بسته به محل و نوع پیچ استفاده می‌شود.

هر پیچ‌گوشتیِ دستی از دو قسمت اصلیِ ،دسته و میله منتهی به نوک تشکیل می‌شود. معمولا دسته یا بخشی از پیچ گوشتی که در هنگام کار با این وسیله در دست قرار می گیرد را از جنس سبک و نرمی مانند مواد پلیمری ،چوب و.... می سازند بسته به ابعاد و نوع استفاده از پیچ گوشتی ابعاد و شکل دسته متفاوت است و نیز سعی می شود حتی الامکان قواعد ارگونومی در آن رعایت شود .در پیچ‌گوشتی‌های دستی، دسته معمولاً به شکل و اندازه‌ای است که به‌راحتی در دست جای گیرد. و در هنگام کار به راحتی بتوان آن در هر جهتی توسط دست به گردش در آورد .

نوک پیچ گوشتی :

نوک در پیچ‌گوشتی در انواع مختلف ازقبیل تخت یا پهن (دوسو)، چهارسو، شش‌سو، مربعی و در راستای امتداد دسته وجود دارد.

جنس میله و نوک پیچ گوشتی

جنس میله و نوک پیچ گوشتی اغلب از فولاد سخت ساخته شده است و میله آن دارای مقاطع دایره ای چهارگوش و شش گوش و یا هشت گوش است . میله های نوک پیچ گوشتی  با ضخامت ها و طول های مختلف موجود می باشد . طول  میل نوک پیچ گوشتی ها از 25 ، 60 ،75 ،80 ،  90 ،100 ،115 ،125 ، 130 ، 140 ، 150، 200 ،250 ، 300 میلی متر می باشد .  در انواعی از پیچ گوشتی ها امکان مگنت کردن نوک آنها برای استفاده های خاص وجود دارد . انواعی از پیچ گوشتی نیز وجود دارد که می توان برای اعمال ضربه به پیچ ها از آنها استفاده نمود .

نوع برقی آن به پیچ گوشتی برقی معروف است که سرهای این پیچ‌گوشتی را می‌توان تعویض کرد و میزان کاربریِ آن را افزایش داد. شکل ترکیبی این ابزار با ابزار تست نیز وجود دارد مانند فازمتر

 

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا