بزرگترین فروشگاه آنلاین تجهیزات و ابزارآلات صنعتی، برق، اتوماسیون و لوازم خانگی
اصول و روش های هم محوری الکتروموتور و بار

اصول و روش های هم محوری الکتروموتور و بار

نویسنده : 04مهر1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقيقه

هم محور کردن الکتروموتورها

بطور کلی هم محور کردن شامل عملیاتی  است که احتياج به صرف وقت، حوصله و دقت زيادی دارد (به خصوص برای ماشين آلاتی که جديدًا نصب می شوند) كه اگر اين کار توسط افراد متخصص و ماهر،  و به اسلوب درست با دستگاه های مخصوص انجام نشود موجب کاهش طول عمر ماشين آلات و الکتروموتور می شود .

تعريف هم محوری

هم محوری به معنای در يک راستا قرار دادن محور تقارن چرخشی يک ماشين با ماشين مقابلی است كه با آن کوپله می شود در واقع حالتی است که امتداد محورهاي چرخش (محور هاي تقارن) دو ماشين بر روی يک خط قرار گيرند و هر حالتی که سبب بر هم زدن  وضعيت فوق شود  باعث مي شودمحور هاي تقارن دو دستگاه در يك امتداد قرار نداشته  بشد  نا هم محوری Misalignment گفته می شود . بطور کلی عدم هم محوری يك دستگاه را می توان به چهار گونه  ناهم محوری اصلی تقسیم بندی نمود که دو حالت آن (نا هم محوري زاويه اي وموازي) در صفحة افق و دو گونه ديگر آن (نا هم محوري زاويه اي وموازي) در صفحة قائم می باشد . نا هم محوري زاويه ایAngularity) ) حالتی است که دو محور با يکديگر زاويه تشکيل دهند.

و نا هم محوري موازی(Offset)حالتی است که دو محور با همديگر موازی باشند ولی امتداد آنها در يک راستا نباشد.

عمليات هم محوری در دو مرحله صورت می پذیرد يکی در صفحة ا فق با حرکت دادن ماشين به توسط Jack Bolt ها یا پیچهای مخصوص بر روی ساپورت یا فوندانسیون ماشین  و ديگری در صفحة قائم با گذاشتن يا برداشتن مقدار شيمزیا ورقه نازک  لازم زير پايه های ماشين انجام مي شود.

در عمل معمولا يکی از دستگاهها ( دستگاهی که امکان حرکت آن بواسطة درگير بودن با لوله

های ورودی و خروجی مثل پمپ يا کمپرسور و... وجودندارد يابه هر دلیل كم است ) را ثابت در نظر گرفته و دستگاه ديگری که امکان یا اجازة حرکت بيشتري براي آن وجود دارد (مثل الکتروموتور توربين بخاري يا گازي و يا گيربكس ها و ...)را متحرك در نظر می گیرند  و با انجام حرکت های لازم روي دستگاه مقابل آن را نسبت به دستگاه ديگر هم محور می کنند.


بیشتر بدانید:


انواع  عدم هم محوري یا نا هم محوری درماشين الات:

  1. عدم هم محور بودن محورهای تقارن دو دستگاه یا ماشینیکه با یکدیگر کوپله می شوند
  2. نا هم محور بودن قطعات جانبی و اضافی که بر روی یک محور نصب یا مونتاژ می شوند اعم از کوپلینگ ها سیل و بالبرینگ ها و ....
  3. نا هم محور بودن هوزینگ یا محفظه بیرینگ ها با محور تقارن گردش دستگاه و همچنین با بایکدیگر
  4. عدم هم محوری رابط بین دو دستگاه (Spaser)با محور های دوران دو دستگاه 


ارتباط بین قطر کوپلینگ زاویه نا هم محوری و فاصله بین دو بخش کوپلینگ


تفاوت در فواصل مساوی و زایه مساوی در سایز های مختلف کوپلینگ


با توجه به شکل زیر نا هم محور در سه پارامتر یا مشخصه قابل تشخیص و اندازه گیری است gap    offset  angel براین اساس هر یک از مشخصه های فوق دارای مقادیر مثبت منفی می تواند باشد . 


روش هاي تشخيص عدم هم محوری

روش هاي ابتدايي تشخيص عدم هم محوری به شرح زیر هستند :

روش تشخیص چشمی نا هم محوری 


استفاده از ابزار اندازه گیری ابعادی 

 


الاين به روش تيغ اره ای

اين روش معمو لا روی دستگاههای کوچک غيرحساس که دارای کوپلينگ های نوع بسته و با ضخامت زيادند ( در حدچند سانتی مترند) مورد استفاده قرار می گيرد .و روش کار به اين صورت است که لبة صاف يک تيغه ( تيغ اره) را روی سطوح بالايی و کناری کاپلينگ ها قرار می دهيم و آنقدر تغييرات در صفحة افق و قائم ايجاد می نمائيم(با حركت دادن Jack Bolt هاوتغييرات شيمز هاي زير پايه ها)تا لبة هاي کاپلينگ ها ولبه تيغ اره در دو جهت(افق و قائم) کاملا بر هم مماس شوند .كه البته در اين روش بايد اولا قطر كاپلينگ ها كاملا با هم مساوي باشند وهمچنين ضخامت كاپلينگ ها به اندازه كافي ضخيم باشد كه بتوان ان را يك سطح در نظر گرفت و همچنين بايدلبه ها ي كاپلينگ ها نيزكاملا صاف وبا محور موازي باشند(خارج از مركزي نداشته باشند).

 

این روش ممکن است باعث هم محوری کوپلینگ شود ولی هم محوری شفت ها را به دنبال نداشته باشد .

 


الاين با استفاده از فيلر گيج

در اين روش موازي بودن كوپلينگ ها با استفاده از بلوك هاي كاملا موازي و فيلر زدن فاصله هاي بين بلوك و كاپلينگ ها در محيط اطراف كوپلينگ اندازه گيري و سپس با اعمال تغييرات لازم در صفحات افق وقائم(با حركت Jack Bolt وتغييرات شيمز زير پايه ها(اين فاصله ها كاملا يكنواخت شده و دو كاپلينگ با هم موازي مي شوند.

 


الاين با استفاده از تراز و نخ

ازاين روش معمولا برای الا ين کردن چرخ تسمه ها و چرخ زنجير هاي افقی و يا قائم استفاده مي

شود و برای حالتی که قطر پوله ها به اندازة کافی بزرگ باشند يا برای فواصل زياد دقت نسبتًا خوبی

دارد.وروش كار به اين صورت است كه نخ روي دو نقطه از پولي ها)در دو صفحه( مماس شده وكاملا

كشيده شده وبا تغييرات لازم در صفحات افق وقائم روي دستگاه ها تمام نقاط پولي ها وچرخ تسمه ها

با نخ مماس ميشوند. در چرخ تسمه ها وچرخ زنجير هاي افقي نيز با تراز كردن دو چرخ در يك

صفحه كار انجام مي شود .


الاين با استفاده از ساعت های اندازه گير

در اين روش مقادير انحراف دو محور نسبت به همديگر در دو صفحه افق وقائم توسط ساعت های اندازه گير  (Dial Gage)   اندازه گيری می شود و سپس بطريق محاسباتی يا ترسيمی مقادير حرکت های مورد نياز محاسبه وروي پايه ها اعمال می شود.


الاين با استفاده از دستگاه های ليزری

در اين روش ميزان انحراف دو محور نسبت به همديگر توسط انحرافی که در اثر چرخش دو محور روی سطح برخورد پرتو ليزر بوجود می آيد از طريق يک سيستم کامپيوتری با دقت زياد محاسبه و نتايج نهايی حرکت های اصلاحی پايه های ماشين در سطوح افق و قائم بر روی صفحة کامپيوتر نمايش داده می شود


برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات فنی و دریافت مشاوره خرید و استعلام قیمت به فروشگاه ویدفکتور مراجعه فرمایید:

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا