بزرگترین فروشگاه آنلاین تجهیزات و ابزارآلات صنعتی، برق، اتوماسیون و لوازم خانگی
بررسی عوامل مهم در نصب پمپ آب خانگی مناسب برای انواع ساختمان ها

بررسی عوامل مهم در نصب پمپ آب خانگی مناسب برای انواع ساختمان ها

نویسنده : 30شهریور1400

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

پمپ آب خانگی مناسب برای انواع مصارف مسکونی و تجاری

یکی از مشکلاتی که در سیستم آبرسانی شهری و آب مصرفی ساختمانها و اماکن مسکونی و اداری وجود دارد تنظیم فشار آب داخل لوله ها می باشد. با توجه به اینکه میزان مصرف آب پیوسته درحال تغییر است و هیچگونه الگوی خاصی برای مصرف نمی توان در نظر داشت . به همین علت با افرایش یا کاهش مصرف آب میزان فشار آب داخل لوله ها دائما در حال تغییر می باشد و این تغییر مشکلاتی را در سیستم های آبرسانی به وجود می اورد بطوری که افزایش ناگهانی فشار آب ممکن است موجب آسیب دیدن شیر آلات و لوله ها شود و کاهش فشار نیز باعث قطع آب دربعضی از نقاط شهر یا ساختمانها گردد. معمولا در یک سیستم پمپاژ آب برای تامین وتنظیم فشار از بوستر پمپ (پمپ تقویت فشار) استفاده می شود.

بر اساس موارد بالا بسیار مهم است که در انتخاب و نصب پمپ دقت شود چرا که ظرفیت اضافه پمپ انتخاب شده موجب صرف هزینه اضافه و نیز کاهش راندمان سیستم پمپ آب شده و از سوی دیگر ظرفیت کم باعث نرسیدن به تامین فشار و حجم مورد نیاز آب خواهد شد پس انتخاب مناسب و بهینه پمپ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

به منظور انتخاب پمپ آب خانگی مناسب برای منزل مسکونی، آپارتمان یا ویلا ابتدا دو مولفه مهم در نظر گرفته شود. این دو مولفه مهم عبارتند از فشارپمپ آب ارتفاع یا (H) و بازدهی پمپ آب دبی یا (Q) 


تعیین فشار پمپ آب خانگی برای منزل مسکونی یا آپارتمان:

برای تعیین فشار مورد نیاز پمپ آب مناسب منازل مسکونی و اداری ابتدا باید تعداد طبقات منزل را در عدد 3 ضرب کرد در واقع عدد 3 همان ارتفاع کف تا سقف هر طبقه از ساختمان است . که ارتفاع کل یا همان هد پمپ را مشخص می کند .

برای مثال اگر ساختمان مورد نظر دارای پنج طبقه همراه با یک طبقه پارکینگ و یک طبقه زیر زمین می باشد تعداد طبقات این ساختمان هفت طبقه محاسبه می شود و اگر در عدد 3 ضرب شود عدد بیست و یک حاصل خواهد شد که این عدد ارتفاع تقریبی مکانی است که پمپ آب از زیر زمین تا طبقه پنجم باید بتواند آب را پمپاژ نموده و انتقال دهد. حال برای بدست آوردن فشار مناسب آب در پشت هر شیر آب یا رایزر مصرف، عددی را که از ضرب تعداد طبقات ساختمان در عدد 3 بدست آورده ایم را با عدد 30 جمع کرده و در نتیجه فشاری در حدود 2 تا 3 بار را در پشت هر شیر آب در تمامی طبقات خواهیم داشت

به عنوان مثال اگر ساختمان هفت طبقه ای در مثال بالا را با احتساب ارتفاعی که از زیر زمین تا طبقه ششم بدست آوریم که عدد 21 متر را نشان می داد با عدد 30 متر جمع کنیم، فشاری که پمپ آب انتخاب شده باید تامین کند عدد 51 متر یا تقریبا 5 بار را نشان می دهد که برای این ارتفاع مناسب بوده و فشاری لازم را ایجاد می کند .

حداكثر فشار آب شبكه لوله كشی توزیع آب مصرفی، در پشت شیرهای لوازم بهداشتی، در وضعیت بدون جریان نباید از 4 بار (40 متر ستون آب = 60 پوند بر اینچ مربـع ) بیـشتر باشد.

یکی از مهمترین متغیرهای مورد نیاز برای تعیین قطر لوله های سیستم لوله کشی ساختمان ، » دبی تقریبی آب« در لوله ها میباشد. حداقل آب مورد نیاز انسان بستگی به برنامه­ی زندگی، احتیاجات فردی، تعداد اعضای خانواده، احتیاجات باغ، باغچه و ... داشته و باید با استفاده از روشهایی محاسبه گردد. تجربه نشان داده است بزرگی یا کوچکی تاسیسات، موقعیت جغرافیایی آن در تعیین این متغیر مهم می­باشد.

روش تقریبی:

براي یک محاسبۀ تقریبی و سریعِ دبی مصرفی ساختمان، می­توان از نمودار استفاده نمود. میزان مصرفی که این روش برآورد می نماید تقریبی و حداقل مصرف است..

نمودار میزان مصرف آب بر اساس نوع ساختمان و تعداد افراد ساکن


مقدار دبی مصرفی آب در ساختمان های مختلف:

همانطور که اشاره شد میزان آب مصرفی در ساختمان ها بسیار مختلف است در جدول زیر به طور تقریبی میزان آبدهی مناسب هر قسمت از منزل را بررسی خواهیم کرد.

تصویری از جدول مقدار دبی مصرفی آب در ساختمان های مختلف


حداکثر فشار و مقدار آّب مصرفی :

تصویر جدول حداکثر فشار و مقدار آّب مصرفی


برای مشاهده مشخصات فنی، انتخاب و خرید پمپ آب خانگی و سایر متعلقات پمپ لطفا به صفحات زیر مراجعه کنبد:


انواع پمپ آب مناسب استفاده مسکونی؟

شرکت های مختلفی به طراحی و تولید انواع پمپ ها می پردازند که پمپ آب خانگی را در انواع مختلفی از قبیل پمپ آب جتی، پمپ آب دو پروانه، بشقابی و محیطی می سازند که شما می توانید متناسب با نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

از محبوب ترین پمپ ها پمپ آب دو پروانه یا چند مرحله ای می باشد زیرا فشار و جریان زیادی را برای کاربردهای خانگی فراهم می کند و بسیار کارآمد است. این پمپ ها برای خانه های متوسط ​​تا بزرگ و مکان هایی با مسیر لوله کشی طولانی ایده آل هستند.

پمپ آب های خانگی جتی که برای مکش های طولانی مناسب هستند این مدل پمپ ها کارایی نسبتا کمتری دارند.


پمپ آب خانگی را در چه مکانی نصب کنیم؟

به طور کلی پمپ های آب از مواد مختلفی ساخته می شوند و با توجه به اینکه اغلب در سطح زمین نصب می شوند تحت تاثیر نورخورشید، باد و باران قرار می گیرند و اگر از مواد بی کیفیت ساخته شده باشند به راحتی دچا خوردگی می شوند پس بهتر است مدلی را انتخاب کنید که از مواد مقاوم و با کیفیت ساخته شده باشند.

از جمله مواردی که به کارکرد هر چه بهتر پمپ اب کمک می کند، طول عمر پمپ را افزایش می دهد و در نتیجه باعث راندمان بالاتر پمپ آب می شود مکان و فضایی است که پمپ آب خود را در آن جا قرار می دهید.

بهتر است مکانی که برای قرار دادن پمپ آب انتخاب می کنید صاف و هم سطح زمین باشد که پمپ هنگام کارکرد نلرزد و استهلاک کمتری ایجاد کند، پمپ را مستقیما زیر نور خورشید قرار ندهید زیرا خود پمپ در حالت عادی کارکردش میزانی گرما ایجاد می کند و اگر این گرما بیش از حد معمول شود باعث اختلال در عملکرد می شود. همچنین مکان قرار دادن الکتروپمپ به گونه ای باشد که بر سطح پمپ، آب پاشیده نشود.

 پمپ آب را به دیوار نچسبانید و بهتر است حدودا 15 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد تا هم محیط اطرافش خنک تر باشد و هم به راحتی بتوان آن را سرویس کرد. از آن جایی که پمپ های آب به طور خودکار کار می کنند بهتر است آن ها را در مکانی دور از اتاق خواب نصب کنید تا صدا و ارتعاشات ناشی از کارکرد پمپ مکان استراحتتان را تحت تاثیر قرار ندهد.

برای بهره وری هر چه بالا تر از پمپ آب خانگی از چه وسایل دیگری باید استفاده کرد؟

استفاده تنها از پمپ آب کافی نیست شما در صورتی که می خواهید فشار اب مورد نظر مکان مسکونی یا تجاری خود را افزایش دهید باید با پمپ آب وسایل ضروری دیگری نیز که راندمان پمپ آب را افزایش می دهند را نیز استفاه کنید. از جمله این وسایل می توان به منبع ذخیره آب، منبع تحت فشار آب و ست کنترل اشاره کرد که در ادامه با آنواع آن ها و انتخاب صحیح هر کدام اشاره خواهیم کرد.


منابع ذخیره آب:

مقدار ذخیره آب، تعیین کننده نوع مخزن ذخیره می باشد و نیز مقایسه اقتصادی خود فاکتوری در انتخاب نوع مخزن است. مثلا برج آب را برای هر نوع ظرفیتی می توان ساخت و مخازن بتونی زمینی ارزانتر تمام می شود در نتیجه همیشه باید پس از تعیین ظرفیت ذخیره لازم و بررسی موارد فنی یک مقایسه اقتصادی بین انواع مخازن ذخیره بعمل آید تا نوع مناسب از جهت فنی و اقتصادی مشخص شود.

ذخیره سازی آب در صورت لزوم و با تأیید، به منظورهای زیر صورت می گیرد:

  1. جلوگیری از قطع آب در لوله كشی توزیع آب مصرفی ساختمان در مواقعی که آب ورودی از شبكه شهری به ساختمان به علت تعمیر یا علت های دیگر، قطع شود.
  2. برای آنكه مقدار حداكثر مصرف آب در ساختمان به شبكه آب شهری منتقل نشود.
  3. كنترل فشار آب مورد نیاز لوله كشی توزیع آب مصرفی ساختمان.
  4. توزیع آب از بالا به پایین
  5. منطقه بندی توزیع آب در ساختمان های بلند
  6. به منظور حفاظت از شبكه آب شهری

در ساختمانهای مسكونی بیش از 4 طبقه یا بیش از ده واحد آپارتمانی باید مخزن ذخیره آب با گنجایش 12 ساعت مصرف، براساس 150 لیتر برای هر نفر در شبانه روز، پیش بینی شود.

  • مخزن ذخیره آب باید در برابر اثر آب مقاوم باشد.
  • اگر مخزن ذخیره آب فولادی است، باید سطوح داخلی و خارجی آن گالوانیزه باشد.
  • اگر مخزن ذخیره آب فولادی غیرگالوانیزه یا غیرفولادی باشد، باید سطوح داخلی وخارجی آن با مواد مناسب، كه در رنگ، طعم، بو و گوارا بودن آب اثر نگذارد و ایجاد مسمومیت نكند، اندود شود. اندود داخل مخزن نباید مواد سربی داشته باشد.
  • مخزن ذخیره آب باید دریچه آدم رو داشته باشد تا بازرسی و تعمیر داخلی آن امكان داشته باشد.
  • دریچه آدم رو مخزن ذخیره آب باید، در زمان بسته بودن، كاملاً هوابند باشداین دریچه باید دور از دسترس اشخاص غیر مسئول باشد و در برابر نفوذ مواد آلوده و حشرات و كرم ها كاملاً حفاظت شود.

منابع تحت فشار آب:

به منظور جلوگیری از قطع و وصل متوالی پمپ های دور ثابت از منابع تحت فشار آب استفاده می شوداین منابع به طور عمده شامل منبع تحت فشار با بالشتک هوای فشرده یا گاز ازت و منبع دیافراگمی است. قبل از ساخت منابع دیافراگمی، در ساخت بوستر پمپ ها از منابع تحت فشار با هوای فشرده یا گاز ازت استفاده می شد ولی به لحاظ محاسنی که منبع دیافراگمی دارد، در حال حاضر استفاده از آنها تقریبا منسوخ شده است.

آب تحت فشار ذخیره شده در منبع دیافراگمی علاوه بر ایجاد فشار یکنواخت تر آب در مصرف، موجب کاهش دفعات روشن و خاموش شدن پمپ آب و در نتیجه افزایش چشمگیر عمر پمپ آب و کاهش اصطحلاک آن میباشد. ظرفیت منبع تحت فشار دیافراگمی نیز با توجه به تعداد واحدهای ساختمان و مقدار دبی آب مصرفی تعیین و انتخاب می شود. این مخزن پس از اتصال به پمپ با توجه به ظرفیت خود، به طور دائم حجم مشخصی از آب را تحت فشار نگه داشته، به این ترتیب زمانی که شیر آب باز می شود تا زمانی که بخشی از آب منبع تحت فشار دیافراگمی استفاده نشده، پمپ خاموش بوده آب پمپاژ نمی شود. بنابراین اگر منبع تحت فشار دیافراگمی به درستی و با توجه به تعداد واحد ها و میزان دبی آب مصرفی انتخاب شود، پمپ دفعات کمتری روشن شده و این امر علاوه بر کاهش آلودگی صوتی به کاهش مصرف برق و افزایش عمر پمپ نیز خواهد انجامید . این مخازن در ظرفیت های 24، 50، 60، 80، 100، 150، 200، 300، 500، 1000، 2000 لیتر و بالاتر تولید میشوند. توجه شود که انتخاب حجم بالاتر منبع تحت فشار دیافراگمی مطلوبتر خواهد بود . البته به این نکته باید توجه نمود که منبع تحت فشار دیافراگمی نیاز به سرویس و نگهداری دوره ای دارد و ممکن است منبع تحت فشار پس از مدتی نیاز به تعمیر و تعویض تیوب پیدا کند.
جهت کاربرد اتوماتیک پمپ آب و استفاده از پرشر سوییچ حتما بایدبه همراه آن از یک منبع تحت فشار دیافراگمی استفاده نمود.


ست کنترل:

برای کارکرد اتوماتیک پمپ آب خصوصا کاربرد های خانگی، نصب پمپ با کلید اتوماتیک دیجیتالی یا ست کنترل هزینه نسبتا کمتری از نصب پمپ با پرشر سوییچ و منبع تحت فشار دیافراگمی دارد. برای استفاده از کلید اتوماتیک دیجیتالی در پمپ آب باید توجه داشت که مقدار باز و بسته شدن شیر ها را در حتما نظر گرفته شود چرا که در هر دفعه باز و بسته شدن یک شیر، کلید اتوماتیک دیجیتالی به پمپ آب فرمان استارت داده و پمپ شروع به کار می کند. به همین علت برای استفاده از پمپ با کلید اتوماتیک دیجیتالی باید به این مسئله توجه داشت که در صورت استفاده زیاد از شیر ها، بجای استفاده از کلید اتوماتیک دیجیتالی بهتر است از پرشر سوییچ و منبع تحت فشار دیافراگمی استفاده کرد. بطور کلی در شرایطی که فضای کافی و مناسب برای نصب پمپ آب خانگی وجود دارد اولویت با نصب منبع تحت فشار دیافراگمی به همراه پرشر سوییچ یا همان کلید اتوماتیک مکانیکی و مانومتر است چرا که آب تحت فشار ذخیره شده در مخزن مذکور باعث ایجاد یک فشار یکنواخت در لوله ها گردیده و با کاهش چشمگیر دفعات روشن و خاموش شدن پمپ آب باعث افزایش طول عمر پمپ آب خواهد شد.


سایر مقالات مرتبط:

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا