کلید های اتوماتیک |MCCB  |آشنایی با ساختمان عملکرد و تنظیمات کلید| کلید کمپکت| جریان اتصال کوتاه| المان حرارتی | المان مغناطیسی|

کلید های اتوماتیک |MCCB |آشنایی با ساختمان عملکرد و تنظیمات کلید| کلید کمپکت| جریان اتصال کوتاه| المان حرارتی | المان مغناطیسی|

نویسنده : 14بهمن1399

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقيقه

کليدهای اتوماتيک

درشبکه سه فاز فشار ضعيف هنگام وقوع خطا وافزايش جريان ، قطع سه فاز لازم و ضروری است. قطع جريان در مدار سه فاز عمداً توسط کليد اتوماتيک انجام می شود. کليد اتوماتيک دارای مزايای  زير است:

* قطع مدار به محض برگشت جريان و يا کم شدن و افت بيش ازحد مجاز ولتاژ

* آماده بهره برداری مجدد، بلافاصله پس از قطع مدار در اثر جريان زياد ، بار زياد و يا هر عامل ديگری.

* تعيين وضعيت کليد (قطع يا وصل ) توسط سيگنال در اطاق فرمان با استفاده از کنتاکت های کمکی 

*قطع سريع به وسيله ی رله جريان زياد کليد ، هنگامی که  کليد به روی يک مدار اتصال کوتاه شده بسته    می شود.

* کليد اتوماتيک از قدرت فوق العاده ای برخوردار بوده و قادر به قطع جريان اتصال کوتاه خيلی زياد است. بنابراين به آن کليد قدرت نيز گفته می شود.

جريان الکتريکی اين کليدها مطابق استاندارد   IEC60059 تعيين می شود. اين استاندارد جريان پايه و جريان نامی تجهيزات قدرت الکتريکی را بدين شرح بيان می کند.

جريان پايه :       8  ،    6/3  ،    5  ،    4     ،    3/15   ،    2/5  ،     2  ،   1/6  ،   1/25  ،     1

 

                          80   ،    63   ،  50   ،  40     ،    31/5   ،    25  ،    20  ،   16   ،    12/5 ،    10

 

                          00 8 ،  630   ،  500  ،  400    ،     315  ،  250  ،  200  ،  160   ،   125  ،  100

 

                        8000، 6300   ، 5000 ، 4000  ،  3150  ،  2500  ، 2000  ، 1600  ،  1250 ،  1000

                                                                                                      10000

ساختمان کليدهای اتوماتيک

ساختمان یک کلید خودکار را به طور کلی می توان به پنج بخش تقسیم بندی نمود

1 . بدنه یا قاب کلید :

بدنه  یک کلید از محفظه ای عایق تشکیل شده که اجزای مختلف کلید را در بر می گیرد . معملا پلاک اطلاعات (Name Plate)  و سایر مشخصات کلید روی آن قد شده است .

2.  کنتاکت های کلید :

اجزا و قطعاتی از هستند که با باز و بسته شدن خود، وظیفه قطع ووصل جریان در مدار را بر عهده دارند .

کنتاکت های یک کلید می توانند در یک امتداد و یا با هم موازی قرار گیرند . در شرایطی که کنتاکت ها در یک امتداد قرار دارند ، میدان مغناطیسی ایجاد شده ناشی از عبور جریان از کنتاکت ها تاثیر زیادی بر روی هم ندارند .

ام در حالت موازی این میدان ها بر روی یکدیگر تاثیر گذاشته و سعی می کنند تا کنتاکت ها را از هم دور کند . این وضعیت در جریان های زیاد ناشی از اتصال کوتاه ، باعث از هم جدا شدن سریع کنتاکت ها   می شود .

3. جرقه گیر :

به محض جدا شدن کنتاکت ها از یکدیگر ، اختلاف پتانسیل بین کنتاکت ها ، باعث یونیزه شدن هوای اطراف کنتاکت ها  شده و این هوای یونیزه شده قابلیت عبور جریان را  برای مدت زمانی دارا می باشد که باعث تولید و ایجاد جرقه بین کنتاکت ها  می شود این شرایط تا دور شدن  و ایجاد فاصله کافی بین کنتاکت ها ادامه یافته تا حدی که فاصله بین آنها آنقدر زیاد شود تا جرقه خاموش شود . اگر به هر دلیل جرقه برای مدت زیادی باقی بماند ، باعث تولید حرارت زیادی می شود که می تواند موجب سوختن و آسیب به کنتاکت ها  شود . این حرارت شدید همچنین فشار گاز زیادی ایجاد می کند که ممکن است باعث انفجار کلید شود . بنا بر این جرقه بایستی در کوتاه ترین زمان ممکن خاموش شود ، برای اینکار از جرقه گیر استفاده می شود . جرقه گیر از چند صفحه U شکل تشکیل گردیده است که اطراف کنتاکت قرار دارند زمانی که کنتاکت ها از هم جدا می شوند، جرقه  به دلیل انتخاب کوتاه ترین مسیر در هوا ، از بین صفحات  عبور می کند . در واقع جرقه کم مقاومت ترین مسیر برای عبور انتخاب می کند . این شرایط باعث تقسیم جرقه به جرقه های کوچکتر در بین صفحات شده و سرعت خامش شدن جرقه را افزایش می دهد .

 

4. مکانیزم قطع و وصل کننده کلید :

این مکانیزم وظیفه قطع و وصل کلید را بر عهده دارد . زمانی که کلید را از وضعیت قطعOFF به  وضعیت وصل  ONمی بریم ، فنر با اعمال نیرو به اهرم های مکانیزم  باعث بسته شدن کنتاکت ها  می شود . در موقع قطع کلید فنر این نیرو ذخیره شده برای اعمال فشار بر روی بازوی عمل کننده  مورد استفاده قرار  میگیرد و باعث باز شدن کنتاکت ها می شود .

                             

                                                                        

 

5. واحد تریپ :

این قسمت از کلید در حقیقت بخش هوشمند کلید را  تشکیل می دهد که به شکل دستی ای اتوماتیک دستور تریپ یا قطع کلید را صادر می کند . این قسمت  از کلید از رله های مختلفی مانند  رله حرارتی و الکترو مغناطیسی برای تشخیص خطا استفاده می کند . این واحد به واحد قطع و وصل مرتبط است.

 

انواع تریپ :

  1. تریپ دستی(Manual) : بر روی اغلب کلید های اتوماتیک به منظور تریپ دادن دستی کلید ، یک کلید فشار تعبیه گردیده است که با فشردن این کلید ، میله تریپ دهنده تغییر وضعیت داده و باعث می شود تا مکانیزم تریپ عمل کرده و کلید به وضعیت رفته و کلید قطع شود .
  2. رله حرارتی(Thermal) : این بخش از کلید از یک نوار بی متال تشکیل شده است که در شرایط اضافه بار بر اثر ایجاد حرارت تغییر شکل داده و خم می شود که این امر باعث جابجایی در میله تریپ  دهنده شده  و کلید به حالت قطع می رود.
  3. رله الکترو مغناطیسی (Magnetic): این بخش جهت حفاضت در برابر جریان های شدید اتصال کوتاه در نظر گرفته شده است . با عبور جریان اتصال کوتاه از یک سیم پیچ و مغناطیس شدن آن اهرم عمل کننده جذب سیم پیچ شده که این امر باعث جابجا شدن میله تریپ دهنده و در پی آن عمل تریپ و قطع کلید می شود 

نظر خود را ارسال کنید

محبوب ترین ها

پمپ آب جتی چیست و چگونه کار میکند؟

نویسنده:

30شهریور1400

چگونه یک پمپ آب خوب بخریم؟

نویسنده:

31شهریور1400

021-22683706 تماس
تماس
بالا